måndag 17 april 2017

Plantor och vävda ränder

 Tomaterna har börjat få knoppar, men det är alldeles för kallt för att flytta ut dem i växthuset. påskhelgen har varit ganska kylslagen, men vi har inte fått så mycket snö i alla fall. Jag skolar om dem så får de vara inne ett tag till, nästa alla står nu i fönster med mycket naturligt ljus. Denna helet Venus och är ny för året. Ljusslingan runt fönstret var så fin i julas så den får hänga ett tag till.

 Här har vi också en nykomling, Oranze heter den. Pinnarna har mannen sågat till av spillvirke och knytningen är av effsingar från vävning. I bakgrunden syns vår jordkällare.
I ett svagt ögonblick fick jag för mig att prova MAJS-odling. Det är ju så gott! Och jag måste ju naturligtvis köpa två sorter!!?? Jag har pillrat ned 20 frön av varje sort, och de kommer så sakteliga upp. De vill ha mycket vatten och mycket näring senare. 
 Konstig bild men majs är det!

Jag har tryckt ner majskornen i dessa kuber. Man vill inte störa rötterna på majsplantor i onödan, och då tänkte jag att dessa kan vara bra. Det är också nytt för i år, jag har använt dem till en del frön, tagetes och kål till exempel.
 Den randiga varpen av bomull och Cottolin har blivit färdigställd för vävning.
Ränder, ränder, ränder. Inslag i gammalt handspunnet lin. Det blev inte en enda solv över. Tuskaft i John A Thulin.

1 kommentar:

AnJa sa...

Det är så fantastiskt med så vackra vävar! Det är guld värt när man ibland hittar hemvävda handdukar på loppisar!