tisdag 12 december 2017

Spräckt budget men en God Jul

Det tycks mig som ett Lyxproblem att datorn och bildskärmen inte vill längre, så här i jultider. Man kan ju faktiskt leva bra ändå. Men så knöligt det blir, mitt på skärmen blinkar en grå ruta, precis där koder och annat viktig information skall synas, och gör livet lite knöligare.
I stället för att köpa klappar till varandra så köper vi en dator tillsammans.
Eftersom jag är så envis och snål har jag använt en hel del tid att försöka hitta något vettigt men ändå BRA. Och det var ju rätt många år sedan vi köpte den förra. Då använde vi samma skärm, den är minst 12 år!
Och det har hänt en del, man måste forska i vad saker betyder, och vad som är viktigt att tänka på.
Och inte följer det med några program, men i vart fall ett operativsystem. Så var det säkerheten, det behöver man, och det är inte gratis. Officeprogram kan man köpa för en dyr peng, eller ha licensavtal ett år i taget, och det blir också dyrt. Så många beslut för ändå så lite på något vis.
Nu är bestämt och beställt och då funderar jag inte mera på det.
Ja.
Så tänker jag mig också att skicka en slant eller två till några hjälporganisationer. Det gör jag varje jul, och så får det bli lite klappar till barnbarn och ......... det är roligt med lite paket!
Skinkan ligger i saltlake, kalvsyltan är klar, spjällen i frysen, laxen väntar på gravning i frysen, sillen i hink i jordkällaren och lite frukt får vi köpa, men annars är det nog rätt skapligt med tillgång på jul här.......
Några sorters krus av GOD SMAK får jag sno ihop, men det är rätt skönt att försöka hålla ner lite, och tänka på att det finns många som har det bra mycket värre än vad vi har!
Ett ägg till igår!

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Måste man, så måste man och då är man ju tacksam att det finns en budget att spräcka. Och utan dator blir det svårt som det är nu. Skönt med lite lagom lite jul, vi firar stillsamt i stugan för tredje året, maken, sonen och jag.

AnJa sa...

Vilken härlig bild! Man får tänka att det finns många som inte ens har en budget. Och en ny dator är faktiskt riktigt trevligt. Här styckade vi lamm och gris hela dagen i går så idag är vi ganska möra.