måndag 25 mars 2019

Gammal dörr får nytt liv, och hem


 På våren tar vi alltid lös dörrarna så att man kan skura dem rejält!
Nej, nu far jag med osanning! Det är en gammal dörr från det rivna huset, speglarna var täckta med masonit som både limmats och spikats fast. Det är ren tur att de är kvar, för i sista stund kom vi på att vi skulle se om det kunde förhålla sig på det viset. Det är inte så fräscht i ett hus där det möglat i väggarna och fukten har fått fäste, innan fönstren åkte ut var det hälsovådligt där inne. Nu skall dörren skuras!
 Med såpa och vatten, trasa i lin och bomull, så skall vi se hur det blir. Ena sidan hade en del lager med färg i olika blå nyanser. Den skall målas om i ljust grått. Andra sidan är behandlad med någon, osäkert vad, kanske avlutad?
 Den skall skuras och
skrapas med ömsint hand för att inte skada träet, bara ta bort masonit och annat som inte skall vara där. Den skall bara oljas. Detta, gott folk, skall bli en skafferidörr.

5 kommentarer:

KataM sa...

När jag läste den där första meningen, så TRODDE jag det faktiskt ett ögonblick. Hann tänka att det måste vara en väldigt gammal sedvänja, för den hade jag aldrig hört talas om. Så lättlurad kan jag tydligen vara. ;-)

Den blir fin, dörren. Skafferiet, är det ett sådant där gammalt som man går in i? Det fanns många sådana hos släktingar i min barndom och jag tyckte så mycket om dem.

Sedan måste jag säga att pallen är underbar. Tror det var mina farföräldrar som hade en sådan och jag önskar, utan större hopp, att hitta en på loppis en dag.

AnJa sa...

Haha, även jag TRODDE ett ögonblick på det :-). Hur tokigt var folk som satte över gamla fina dörrar??? Undrar om jag ska gå lös på några i det här huset och se om jag hittar en skatt? Ska ni bygga nytt skafferi?

MrsUniversum sa...

Fint att den gamla spegeldörren blir omhändertagen! Och vilken fin kökspall du har...

Ullemor sa...

Hihihi! Fniss!,

Cecilia sa...

Fantastiskt fin dörr! Tänk så många som fick masonit på sig...
Skafferidörr låter som ett steg uppåt för dörren och trevligt med skafferi som behöver en dörr!