söndag 3 mars 2019

Svenskarna flyger och far, ALLA kan göra något, NU

Svenskarna flyger fem gånger mer än det globala genomsnittet.
SAS vd anser inte att vi behöver flyga mindre.
Nej.
Men honom kan vi inte lite på.
Han jobbar ju för SAS.

Någon som har sett hur mycket större butikerna är idag mot för 20 år sedan?
För att alla olika typer, av samma sort, skall få plats.
Helst i små förpackningar, med mycket förpackning och lite innehåll.
Frukt och Grönt från hela världen, året om.
Det flygs en hel del mat. Men mat fraktas också med bil.
Och brödet skall alltid vara färskt, så det kommer bilar varje dag i stället för någon dag i veckan.
Små bagerier har slagit igen, brödet får åka långa sträckor.
Den svenska paprikaodlaren får slänga sina paprikor för de är för dyra enligt inköpare av Frukt och Grönt som har inhandlar importerade paprikor i stället. Svenskarna äter mycket paprika. Den är också mycket besprutad. Särskilt importerad sådan.
Jättegott!
Nyttigt!
Klimatsmart!
???????????
Paprika, och alla grönsaker som skall fraktas på detta vis måste tåla frakt och är helt anpassade och framtagna för detta ändamål. Inte för att de är så rackarns goda.
Främjar det mångfalden?
Nej.
Om skatten på bränsle höjs för miljöns skull blir frakten på mat, och allt annat också, dyrare och vi konsumenter får betala.
I ett avlångt land som vårt blir det mycket att betala.
Särskilt om man bor långt bort, och inte kan använda annat än bilen för transport.
Jag kan tycka att det är lite åttabak, för den klimatkompensation som utgår när man köper en ny bil med "miljörabatt" på upp till 60.000 så är vi alla med och betalar den, även vi som inte känner att vi har råd med en sådan bil. Jag kan också tänka att om man väljer att göra sina miljöval på det viset så har man också råd att köpa både elcyklar och bilar utan extra miljöstöd.
För att man väljer det aktivt.
Om utsläppen inte minskar, blir det då inte ett väldigt DYRT miljöstöd? Inte så effektivt använda pengar i så fall.
Varför utgår inget miljöstöd för att köpa en bra kamin att elda i om vi blir utan el?

För inte så länge sedan kom vedeldning i väldigt dålig dager, men i händelse av storm eller andra störningar är vedspis/kamin helt oumbärlig för mat och värme, och lite ved kan ordnas lokalt.
Det är betydligt billigare, skulle gagna fler, göra livet mycket bättre, och jag tror inte att några kaminer flyttar utomlands, som en del av de där elcyklarna tydligen har gjort, och en del har tydligen också varit väldigt dyra. Jag antar att tillverkarna av cyklar och batterier är nöjda i alla fall.
Miljöval kan jag tycka, skall komma från den enskilda individen.
Så tänkte jag i vart fall. Många gör lite, ger stor effekt. Gör ringar på vattnet. Sprider sig.
Gör mer till fler.

När jag ser på trafiken blir jag också förbryllad.
Andelen miljöbilar som sålts är större än förut, men utsläppen minskar inte.
Nej.
Här far en väldig massa bilar, och det går FORT.
För fort. Här är det 80 så det märks.
Det är också mycket större bilar, och i de flesta sitter EN person.
Antalet lastbilar är också i stigande.
Många är utländska, man vet inte alltid vad de kör på för bränsle.

Men det är väl som med flyget, ingen behöver väl resa mindre.

Jag tycker att det är fullständigt åttabak att man sprider ett budskap att

vi inte behöver ändra någonting

Det vore mycket bättre att någon sade att vi kan alla göra något. NU

Torkade Svenska nypon och äpplen är bra att ha i vårvintern.
De passar i matbröd, i grytor, som lite gott att gnaga på, i gröten, och säkert en massa annat.
I frysen finns även nyponmos att göra soppa på, och nyponmarmelad finns i kylen.
Jag lägger in Miljöbank i etiketter, bra tips är bättre än dåliga.

Ett "grönt" parti yttrade att vi måste lägga in en högre växel för klimatet, samma parti vurmar för den höjda bränsleskatten och har minst en frontfigur som flyger extremt mycket. Det skulle vara trevlig läsning att höra vad de gör för miljön, rent praktiskt, och lätt, något att bli inspirerade av.
Det är väl det vi skall ha ledare till.
Och i min värld borda alla partier ha gröna stråk, för vi har bara en miljö, en jord.
Jag finner det också märkligt att inte fler personer som många ser upp till, och som SYNS och HÖRS, inte väljer att göra aktiva miljöval så att det märks.
Motsatsen är annars vanligt i media:
köpa värstingar till bilar och båtar,varför inte både ock?
Gigantiska hus att bo i och gärna några rejäla fritidsHUS också, med extra allt överallt.
Ju mer pengar man har, ju större klimatpåverkan har man i många fall nu när jag tänker efter.
Det är alltså mera klimatsmart att vara mindre bemedlad?
Om man nu har så mycket pengar, lever gott och vill spendera, och dessutom visar upp allt detta på sociala medier, ger andra något att sukta över, vad händer då med ringarna på vattnet?
Vad är det som sprids?
Det Goda Livet?


3 kommentarer:

Viola_T sa...

Klokt rutet.
Låt oss bli många motståndsfickor för mindre miljöpåverkan.

AnJa sa...

Åttabak var ett bra ord! Tack för att du orkar formulera så mycket bra åsikter. Flyget är jag tack och lov inte med att hålla upp timmarna med men det finns mycket annat jag borde blir bättre på.

AnJa sa...

Kan tillägga att jag HATAR att gå på ICA Maxi. Varför måste man ha 6.489 förpackningar av varje schamposort???