fredag 29 mars 2019

Pengar, Pengars Värde, och Swedbank

Rätt ofta hör man att "det finns inte pengar".
Jag tror att det är precis tvärt om.
Det finns för mycket pengar!
Annars hade Swedbank aldrig kunna sitta i denna härva.
Jag skriver sällan om pengar, och är verkligen ingen expert.
Men jag har väldigt lite att göra med Swedbank. Ända sedan de bytte namn till Swedbank har jag dragit mig undan.
När jag växte upp hade man inte många banker att välja på.
Det var till Sparbanken jag fick följa med min pappa och tömma den  bruna burken som jag ristat Grismat på, ovanpå locket.
Bankmannen var storväxt och sjöng i kyrkokören, bankboken stoppade han in i skrivmaskinen och skrev in summa, plus ränta.
Man kände verkligen det lilla sparandets värde, pengarnas värde.
Nu är det borta. Om man får barnen att spara en slant så får de knappt någon ränta, och kommer det in någon krona så får de betala skatt på det.
Månadslönen för VD är över en MILJON. Hur mycket måste man jobba och prestera för så mycket pengar?
Man och Kvinna borde väl i vart fall känna till vad som händer i banken? Och har hänt?
Styrelsen har ett stort ansvar, det är därför det finns en styrelse, styrelsen har också arvode.
Styrelseordföranden ville inte svara på frågor, relevanta sådana, och inte hade han läst rapporten.
Styrelsen beviljas ansvarsfrihet av Storägarna, bland annat Folksam och AMF.
 Vi är många som har fonder för pensionssparande i olika former och jag ville göra något med all irritation jag kände, därför gjorde jag slag i saken i ren affekt och tog bort en fond med anknytning till ovanstående aktörer.
Det här är ju inget som har blossat upp under någon månad.
Ingen har gjort något fel, ingen har något ansvar, man läser inte rapporterna, man gör undermåliga utredningar, man driver med "småägarna" och alla som har sina pengar hos banken.
Man vet ingenting, men om man inte vet så TAR MAN VÄL REDA PÅ?
Någon ränta på konton finns inte att få för alla som fortfarande har denna bank, inga kontor finns kvar på glesbygden där många av deras kunder faktiskt bor och verkar.
Och dessutom går nästan alla transaktioner via banken, även om man inte har den som sin bank.
Under alla inslag på TV ser man deras kontorsbyggnader, och kära nån vilka byggnader!
De måste ha kostat  astronomiska summor att uppföra.
Det finns pengar,  en förfärliga massa pengar, men vad används de till.
När jag ser dessa byggnader tänker jag
Mycket yta
och lite substans.

Om man är intresserad av aktier så har man säkert också sett att det helt nyligt har funnits KÖPRÅD för SWEDBANKS aktie.
???
Pengar verkar ha ett eget liv, pengar är också makt.
Dags att ta makten över våra pengar.





4 kommentarer:

AnJa sa...

Jag beundrar dig som orkar fundera och sätta vettiga synpunkter på pränt. Själv blir jag bara så trött när jag hör hur människor kan agera och komma undan med det! TRÖTT!!

Hantverkarglädje sa...

Så himla bra skrivet för så där är det ju. Precis som du säger visste man pengars värde när jag var ung.I Finland knyter vi näven i byxfickan och är tyst vad det än gäller. Tror det vanligen beror på att den vanliga knägaren inte orkar hålla sig uppdaterad om allt.

Cecilia sa...

Min sparbankssparbössa var gul och låstes upp på bankkontoret. Jag hade en bankbok och där skrevs , klistrades in som frimärken med summan och stämplades...
Det sägs att det som skiljer människan från djuren är förmågan att känna skam men jag har sett både hund och katt skämmas och många människor som troligen inte ens kan stava till ordet. Girighet efter pengar, "framgång", uppskattning från en egen liten klick med fifflare tar över i vissas liv. Och så tänker jag på alla hederliga människor som finns på nämnda bank som får en massa skit utan att ha gjort fel.

KataM sa...

Ja, inte är det lätt det där med pengar. Är glad att jag inte är kund hos Swedbank, men samtidigt kan jag ju inte veta om min bank beter sig lika illa, fast det inte har uppdagats ännu.