onsdag 17 april 2019

Nytt för i år, äggplanta Wenta

 Det är ju lite skoj att testa något nytt, även om vi har en kort säsong. Wenta, äggplanta, har tagit sig fint och har fått ett helt mjölkpaket var att växa i. Den hade fått lite gröna bladlöss så jag sprayade den med vatten och petade bort de jag såg. Den växer fint och skall vara tidig och bra. Två plantor av tre frön är helt OK. Nu står de under sträng övervakning så att alla modiga gröna kryp skall upptäckas och förintas snabbt. Frön från Runåbergs fröer.
 Purjolök gillar jag skarpt! Men jag tyckte inte att jag hade sått så många som det blev när de skulle skolas om.........Alla stod i den tomma plastlådan, och jag höll på en halv evighet med dem. De är klippta två gånger. Dessutom tyckte jag att jag skulle så en skvätt till i en kruka.......... helt genialiskt!
Purjolök går bra att frysa i bitar, även om krispigheten försvinner. Den blev faktiskt fin förra året trots torkan. Jag grävde ner den djupt och vattnade sällan, men rejält.
Ett gammalt vattenpass, av trä, ca 35 cm långt.
Från en av våra gömmor.

1 kommentar:

AnJa sa...

Spännande med äggplanta! Purjolök hoppar jag över i år. Det är väldigt gott men trögt att få bra i vårat potatisland. I år tänkte vi åka runt mycket mer med husbilen så jag pendlar mellan att odla något alls i pallkragar och växthus och gå "all in" i år igen. Det är svårt att få hjälp med vattning varje dag man är borta.