fredag 26 april 2019

Säkra vårtecken och odlingstankar

 Svanarna i den nyss upptinade älven, det är säkra vårtecken, om något. Härom kvällen kunde man se tranorna vårystra dans och kärleksfulla men högljudda rop på älvkanten här nere. Flera par minsann.
 Grepen och hönshinken är andra säkra vårtecken, man kan redan nu börja gräva ner godsaker i lådorna som till större delen är förberedda för odling.
Återbruk är bra. Här är det bra material som vill bli något, som kom med en fönsterleverans förra sommaren. Att odla nere vid älven där det är nära till vatten kan ju inte vara fel. Det här med vatten kan bli ett problem även i sommar. Jag tänker mig att anpassa odlingarna och försöka få så bra förutsättningar som möjligt. Att blanda strimlat tidningspapper i jorden för att hålla fukten bättre, är det någon som har testat det?

3 kommentarer:

KataM sa...

Har inte provat det där med tidningspapper, men det kanske vore något att testa. Några år täckodlade jag, la gräsklipp i odlingarna. Det hjälpte verkligen till att hålla fukten, och dessutom ger det ju näring. Men när mördarsniglarna kom hit fick jag sluta med det, för det blev rena paradiset för dem i den svala, fuktiga miljön.

fale artut sa...

Täckodling är super.
Men vi klipper väldigt lite gräs, så det är svårt att hitta något att täcka med. mer än upprivet ogräs.

AnJa sa...

Svanar, storspov och tofsvipa är härliga vårtecken nu häruppe. Och tranor och en himla massa andra vadarfåglar. Gräsklipp har jag använt i krukorna i växthuset. Det ger ju fin näring och håller jorden fuktig. Vi klipper en bred sträng ner till potatislandet så det ger gott om gräs. Mördarsniglarna hoppas jag inte kommer häruppe än på många år.