fredag 24 maj 2019

Mera vårtecken åt folket!

 Om man är jordbrukare och vill använda de möjligheter som finns där man bor så kan djurhållning med betande djur vara ett klokt inslag. Bete är mark som oftast inte går att plöja och odla, men djuren kan beta och föda sig själv, samtidigt som marken hålls öppen och gynnar annat djurliv, fåglar och insekter till exempel. Dessutom är det så träligt med igenväxt mark. När det blir vår skall betäckningsgrupper planeras, och förra året var svårt för många bönder, många fick sälja av sina djur. Urvalet i år är därför mindre. Mannens C har hittat två Excellenta ungtjurar med höga poäng, och uträkningen av poäng är en halv vetenskap så den beskriver jag inte. Värt att nämna är dock att för seriösa djurhållare krävs en hel del om man skall få de djur man vill ha, avel är en svår konst och seriösa uppfödare brukar sällan ha svårt att sälja sina djur. Dessa två Ungtjurar är av rasen Hereford Grattis till inköpet! Som novis bedömare noterar jag att huvudet ser välformat och inte så stort ut, hakorna är många och fina, benen korta och ger låg tyngdpunkt med bra balans, väl matad kropp och rak och fin rygg. 800 kilo och femton månader.
De ser gigantiska ut!

2 kommentarer:

KataM sa...

Det var ena stadiga rackare! Jag lider av koskräck, och än värre är det med tjurar, så de där skulle jag inte vilja komma i närheten av. Men fina är de, den saken är klar.

AnJa sa...

Håller med KataM. Håller mig långt ifrån kossor och även hästar! Men de är vackra att se på på avstånd.