söndag 29 november 2020

Vill man sitta i en skorsten? SVT och rökning.

Advent!

 Dis och dimma, fuktig vinterluft.

Jag har under en längre tid retat upp mej på allt rökande i TV-serier, inte minst SVTs serier.

Man undrar om de är sponsrade av Tobaksbolagen.

Ännu mer tänker jag så när jag läste att i serien "Jakten på en mördare" har man använt örter i cigaretterna.

På grund av arbetsmiljön. Då blir jag väldigt fundersam vad som ligger bakom detta bolmande. Varför man ändå väljer att elda örter, i stället för att mera logiskt helt enkelt avstå från att låta växter gå upp i rök?

Förutom att den som röker skadas så är även Passiv rökning skadligt, Ekonomin mår inte bra av rökning, Miljön tar skada av alla rester som blir liggande. Sjukvården har stora kostnader för hälsoproblem som uppstår.

Tänk, om man i stället hade valt att inte visa rökning alls, ett aktivt val, eller visa med ett fett rött band över hela rutan, att rökning är skadligt för hälsan!

Nu har jag skrivit till SVT, det är det minsta jag kan göra.

Fler än jag som har skurat kök där rökare har bott? Usch säger jag, fett, gult, kladdigt och går inta att få bort, man får måla över efteråt. textilerna skall vi inte tala om. Vill man ha det i kroppen?


1 kommentar:

AnJa sa...

Nej! Det vill man inte ha i kroppen säger en f.d. inbiten rökare som slutade för 18? år sedan. Men... jag kan fortfarande bli sugen när jag ser någon röka... Det är ett jäkla gift!