fredag 6 januari 2017

Fönstertätning av Ekologisk ull, Värmlandsfår

Hus vill också andas, och våra gamla fönster hade tätning av moderna plastlister. Gamla hus och fönster är inte som nya, och det finns mycket att lära sig och utforska, Det blev väldigt mycket fukt mellan fönstren och mycket fukt och is på insidan, Och rysligt dragit!?
Vi fick prover på tätningremsor av ull och lin från ett byggföretag, för mina tankar gick åt det hållet att fukt skall kunna vandra, att det blir för tätt med plast.
Nu har jag ju både ull och lin, och virknålar, så vad väntar jag på!
Jag virkade två remsor med olika grovlek på garn. Virknålen ganska grov, och inte så hårt virkade luftmaskor, jag kan tänka mig virknål fem mm, men man får prova sig fram om man vill försöka.Jag har använt tretrådigt lönspunnet garn av egna får, och handspunnet, ganska grovt garn, tvåtrådigt, av samma ull. Det är mest för att belysa skillnaden på garn. Ett köpt tretrådigt garn av "köpeull, har oftas mycket mera luft, och mindre substans och kropp. Det skall vara garn med karaktär, för det skall ju "fylla ut". Ett grövre handspunnet, entrådigt garn skulle fungera, eller flera trådar av tunnare garn kanske.
Varuproven var platta remsor, med olika bredd, och bra service att skicka prov tycker jag, kostnadsfritt! Hurra!
Men, när man virkar så får det en annan "fyllnadsfaktor", och remsorna placerades utan att sträcka dem, glest fastsatta med häftpistol, men nubb fungerar också.
Ullen från de kära fåren är vänligt behandlad och har sina naturliga egenskaper kvar, när den blir fuktig så "pöser" den upp sig. Det tyckte jag verkade bra!
Nu har vi haft 30 grader kallt, och det blir is på fönstren, men när tempen går upp mot 20 grader kallt så försvinner isen igen. De som fyllde bäst, på flest ställen, var remsorna av handspunnet garn.
Det tycks mig, så här långt, ändå vara mindre fukt och bättre miljö för fönstren. Vi har inte bytt på alla fönster, på de fönster där vi har bytt har vi börjat med tätning upptill, och nertill, det vare ett riktigt gissel att få bort "modernitererna".

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Ah, tack! Sitter i mitt dragigt hörn och det riktigt fläktar runt öronen! Här har nog aldrig varit några moderniteter så här är bara att sätta igång. Och jag har hemspunnet som inte vill bli något annat, bara att skära igång och virka. För ikväll ska jag rulla en handduk eller något, annars är färgglada "korvar" en trevlig idé!

Cecilia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Cecilia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
AnJa sa...

Vilken bra idé! Den ska jag berätta för Gubben min. Jag la en sträng av ull i fönstret i arbetsrummet förra vintern som jag bara vred i hop lite grann och det gjorde stor skillnad. Nu ska här spinnas lite grovt garn och virkas remsor!

Helena sa...

Oj så bra!!!
Äntligen ngt annat förslag än drev. Tänkte själv prova att nysta upp gamla trasiga ylletröjor och virka ihop till lagom bredd. Tror du att det skulle kunna funka, trots att det inte är ganska löst handspunnet?