måndag 27 mars 2017

Bokashi och grönt

 Det växer! Basilika, det finns en hel del olika men jag har valt endast gröna, en citronbasilika, övriga har olika storlekar på bladen men har ändå "basilika"-smak. De står nu i små "duttar" i plastlådor.
 När man har skurit av sin selleri kan man sätta"botten" i en skål med vatten så får man en ny färsk rosett.
Paprika och Chili är omskolade i papperskrukor, de har växt en del sedan jag fotade.
Man blir ju lite sulten av allt odlande. Vi skulle äta majskolvar, och det var då själva den så hårda de var! I ändarna, där man skall stoppa in den lilla majshållaren. Jag skulle hålla emot med bordskniven, och inte vet jag hur jag bar mig åt men jag lyckades skära mig, eller skrapa mig, med densamma!
Idag blåser det, något helt okristligt,och inte var det bättre igår. Går man på vägen hör man inte bilarna, och mannen skall få knytband på sin keps. På radion bryter de hela tiden sändningarna för rapporter om nedblåsta träd, och varningar för att ge sig ut på isarna.
I växthuset är det vår för is och snö smälter så vattnet tar sig in och gör en liten sjö därinne.
Vi har också investerat. När man odlar behöver man jord, och det kan man göra om man har en  Bokashi. Vi har en varmkompost, men det fungerar lite annorlunda.
Den här "syrar" resterna, och det man nu lägger i den. Jag tänkte försöka mig på en liten jordfabrik i växthuset, och man kan gräva ner den i sina odlingar, och lägga den i komposten. Det var en av våra grannar som visade oss sin, och det verkade inte alls dumt! Hon har haft sin länge och är så nöjd.
Vi får se hur det går, man får läsa många gånger innan man får kläm på hur man använder den maximalt. Eftersom jag fyllde jord i odlingsbäddarna i växthuset redan i höstas har jag räknat ut att det blir en finfin fabrik där inför ute säsongen.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Ajajaj, i te roligt med sår på fingrarna! Så fort det går, ett dumt grepp och så är det hänt...
Bokashi, jag läser om det i rubrikerna till bloggen jag aldrig läser, Skillnadens trädgård. Ska bli intressant att se hur du trivs med det.

KataM sa...

Jag har komposterat med bokash i flera år och är väldigt nöjd. Vid första försöket blev det för blött och riktigt otrevligt, men sedan har det fungerat bra. Jag tycker att det är lite som med att baka; med erfarenheten kommer den där fingertoppskänslan som gör att man kan anpassa sig efter vad som händer och få till det riktigt bra och till och med våga testa och experimentera lite på egen hand.