onsdag 29 mars 2017

Vårlin och Vårtecken

Den knutiga varpen i LIN är pådragen, och det gick hur bra som helst!
 Nu är den framknuten och provvävd, inslaget är fint lin på gamla stora spolar som jag har spolat om till mindre. Lin skall inte vara på stora spolar, det trasslar sig lätt och är till förtret. Förtret hör inte ihop med LIN. Det är kanske egensinnigt men så vackert och levande.
 Naturfärgat lin.
 I den lilla John A Thulin sitter en ännu osolvad varp, i bomull av olika grovlek, och kanske någon tråd Cottolin. Jag kommer ihåg en del saker, men inte så länge sade min mamma, och det går igen kan jag säga. Jag har använt restgarner och det är rätt så få noteringar på min provisoriska vävnota, så det kan vara lite av varje.
Jag sydde modigt ihop den smala linneväven i brunt och oblekt. Det blev en förträfflig kökshandduk att jäsa deg under. idag dofter jag som jag gjorde förr höll jag på att skriva, för vi har varit och hälsat på mannens C, hans får, lamm, kor och kalvar, och tre bastanta tjurar varav en heter Tomas. Den största behöver en KingSize modell på huvudkudde för något så gigantiskt huvud har jag aldrig sett på en tjur. Det väger gissningsvis  minst 50 kilo. Hela härligheten stampar upp i 1200 kilo, det är ju en skaplig "pojkvän"............All klippt ull har vi packat i säckar för den skall det odlas i.
Säkra vårtecken för dagen.
SVANARNA simmar åter nedanför huset i en liten öppenhet i älven.
TRANORNA har kommit.
Jag har letat fram extra tomma mjölkförpackningar som jag hade sparat i jordkällaren, de är så bra att ha TOMATplantorna i. De är omskolade för andra gången, de flesta av dem.
Vi har kittat gamla fönster, och grundmålat, för eventuella byggprojekt.

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Full fart som vanligt!
Mer lin åt folket, underbar ersättning för bomull.
Odla i ull? Berätta mer!

fale artut sa...

Jag varvar kompost, jord och ull i krukor och lådor. Det är fullt av mineraler i ull, och rötterna letar sig fram bra, på sikt så förmultnar den och blir jord. Man kan även ha den som täckning. Jag har ju tillgång till otvättad ull och det är finfint.