måndag 28 oktober 2019

Egna frön, Rosenböna

 Jag har samlat en del frön i år, men det har inte varit så lätt. Förra året blev bönorna stora och blanka. I år är de små, få, och liksom trötta. Alla baljväxter har haft liknande problem. Torkningen har gått dåligt ute så jag har plockat in en del som jag hoppas skall bli såbart. Törnrosas kjortel till exempel, den blommar än fast vi har haft minus 7 grader kallt. Fröna skall vara färska om de skall gro. Det var få befruktade blommor men jag har samlat några i vart fall.
Malabarspenaten står i en kruka i tvättstugan och ser fin ut! Den får svarta frön och den få stå så länge den är fin. I växthuset var det 10 grader varmt när solen sken, passade på att tömma trälådorna på jord och gräva ned "hönshusrens" i jorden. Jag har förberett en låda till som skall bli jordfabrik: med jord och bokashi. Det är en fin samling redan!
Jag har faktiskt FÄRGAT lite garn också. Man behöver FÄRG i tillvaron.

1 kommentar:

AnJa sa...

Jag är så imponerad och... avundsjuk över hur mycket du får gjort! Själv har jag fastnat i nån kleggig massa som mest tvingar ner mig i fåtöljen med en bok...