lördag 19 oktober 2019

Höstbråska och blogtips: Virka mera

 Oh, nu måste jag skynda mig så att jag hinner före de andra
En Bjurholmshöna har också bråttom på hösten, när det blir vinter är det inte lika lätt och roligt att vara ute. Hon har en grå/brun skimrande fjäderdräkt. Syns dåligt då fotografen inte kan hålla kameran still

 Nästa höna har lika bråttom!
 Men vart skulle jag nu då? Och vad skulle jag göra? De umgås för mycket med sim matte!
Om man tycker att hon ser lite ruggig ut så är det för att nästan alla höns och även tuppen har bestämt sig för att rugga. Jag hoppas att "vinterpälsen" kommer fort för nu börjar det bli kallt!
Det är en fin hönsflock vi har. Vår Mechelner-höna kommer gärna ner i landet på andra sidan vägen när jag är där och rensar upp, man kan ju hitta en mask eller två. I eget majestät kommer hon, utan ett ljud som avslöjar något för de andra. Listigt!
När vi grävde upp växter inför byte av avlopp följde hon med och tog allt som gick att äta i det grävda.
Höns är trevligt!
Vad gör man med en cykel som sett sina bästa dagar i den värld där allt inte behöver vara perfekt?
Man har den som prydnad i sin trädgård! Tack, mannens C! Den är underbar, vilka former!
I tidningen LAND kan man läsa om en virkare av stora mått, han heter Martin och har en virkblogg:
Martins Virkblogg

4 kommentarer:

AnJa sa...

När du berättar om dina hönor blir jag väldigt sugen! Och Martin har jag läst om idag. Ska absolut börja följa hans blogg. Trevlig helg till er båda!

fale artut sa...

Höns är fantastiskt trevliga och lika personliga som fåren. Mamma Höna som har fått två kullar i sommar sitter ju ofta på min axel eller rygg, och jag hoppas att jag inte får ännu fler "sittare"...…. Hon lär dem allt hon kan!

fale artut sa...

Ha en fin helg ni också!!

Ulrika sa...

SOM jag längtar efter höns!!
Vi tänkte skaffa nu bums när vi kom till gården, men har fått inse att vi varken hinner eller orkar, för det är såå mycket annat som måste göras just nu. Det får bli till våren istället. Det ska bli så himla roligt med höns! Vi ska bygga två rejäla hönsgårdar men de kommer att få gå lösa också.