måndag 12 oktober 2015

Höstpyssel med citronträd

 Citronträdet har kommit in, och det är dags för nu är det kallt på nätterna. Tvättfatet är efter min mormor, det heter Frida precis som hon.

 Det är ju fler växter som vill in.... Men så stora de har blivit, och så lite plats vi har..... Och var är de stora faten, som inte heller räcker till.....En blomma har fått ett tvättfat som fat! Usch ja, vi får se vad jag kan hitta på.... Citronträdet har växt kan jag se nu när det är inne, och det är nya knoppar på gång, och citroner i olika stadier av utveckling. Fascinerande! Det får lite extra belysning på afton och kväll. Annars vet jag inte mycket om att ha citrusväxter, detta inköptes i somras, en av sommarens regnigaste dagar. Det var en utflykt med dotra och barnbarnet L, och en dag att minnas. Bilrutorna slog igen helt när vi skulle åka hem, vi var helt genomsura, men glada!
Inspirerad av citronträdet är denna handduk som har fått både fållar och hank. Jag fållar på symaskinen för det skall hålla för många tvättar. Det är trevligt att se hur de olika garnerna fungerar och tar sig ut i väven. Det gula är något effektgarn som ger en lite knollrig yta som jag tycker är trevlig, som att känna på citronskal ungefär. Jag har tvättat dem i 60 grader, efter blötläggning i kallt vatten som skall minska de skarpa veck som kan bli på lin. Det vävda bandet var 140 cm långt och det räckte till de handdukar som jag skulle fålla.

Inga kommentarer: