torsdag 1 oktober 2015

Glahål och Nyponmarmelad

Glahål tror jag att det kallas, när varpen är slut. Nu förstår jag varför det har trilskats, den sitter inte rakt i vävstolen. Det blev inte mycket varp ovävd i den lilla John A Thulin. Handdukar har jag gjort, med olika inslag, lite grövre bomullsgarn eller dubbelt cottolin, och effektgarn som också är lite grövre. Blandat bomull och lin, på samma spole vilket är lite vanskligt då lin och bomull är ganska olika. Det vill gärna bli en tråd som är längre så man får sitta och dra till. Eller klippa av den och lägga en skarv. Det är garn som följd med vävstolarna och garnköp via Tradera, och en del har jag fått spola om. Jag har också vävt upp ett stickgarn i bomull, blankt och fint. Det blev fina ränder i handdukarna som passar efter dusch eller i köket. De torkar mycket fortare än frotté.
Men snälla nån så mycket varp det var på vävstolen. Hade jag vetat det hade jag nog klippt ner den en gång.
 Tanten, Märta, som ägde vävstolen förut hade börjat väva en löpare i rips. Jag vävde som sagt handdukar då det blev en rand i väven som jag inte fick bort utan att klippa ner en bit och solva om. Annars hade det kanske blivit en löpare eller duk, för ränderna tycker jag mycket om. Det blir nog fler ränder i den lilla vävstolen. Det blev över 12 meter väv!
Jag gjorde en varp i lin som skulle sitta i vävstolen, en naken vävstol är inte roligt. Det ekar ju......
Det skulle ju bli disktrasor hade jag tänkt, med ränder i ROSA, men så blev det inte riktigt...... Lin är så vackert!
Jag är inte alls förtjust i marmelad. Marmelad för mig har varit apelsinmarmelad med skalremsor i, i bästa fall aprikosmarmelad, men det är inget jag äter ofta.
Nu har jag utvecklats till en marmeladfreak..!
Jag gjorde blåbärsmarmelad, för jag älskar blåbär. I höst är första gången jag har gjort marmelad över huvud taget.
Nypon älskar jag också, så jag fick tota ihop ett recept på marmelad, som egentligen är mer som puré, i smarrig form, för skorpor, mariekex, eller Torrkex som mannen säger, men även smörgåskex typ Kornmo, eller kanske en bit ost. Det är väl bara fantasin som sätter gränser.
Min nyponmarmelad.
1 liter rensade nypon, alltså utan "fnas", lite skaft gör inget.
Koka nyponen med lite vatten under lock, jag tar ca 3 dl till denna mängd vilda nypon.
Trädgårdsnypon är större och fruktigare, kanske kan gå att minska mängden vatten något.
Vattnet gör nyponen mjuka och lättare att passera.
Det kan ta 15-20 minuter, de skall gå att passera genom en nätsil och jag använder en slev av trä. 
Inte för mycket så att det kommer med massor av frön i moset.
Moset hälls upp i kastrull och kokas upp igen på låg värme och under omrörning.
Jag kokar en liten stund, kanske 3 minuter, tillsätter rivet skal av en ekologisk citron och saften av densamma. Så blandar jag 3 dl socker med en knapp msk pektin, tillsätter detta under omrörning, kokar 2 minuter och smakar av.
Häller upp på lagom burkar och vänder dem upp och ner.
Solsken på burk!!
Blåbärsmarmeladen är beroendeframkallande.

Mera om det senare, nu kokas det sylt.
Liten fråga, fler som har fått upplysningar om att er blogg kommer att försvinna i december?

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Nu blev ag nästan sugen på att äga en vävstol. En människa med en vävstol kan vara friare från barnarbete och usla arbetsomständigheter i garderoben!
Inte heller jag har ätit mycket marmelad i mitt liv, men ett tunt lager färskost med smakrik marmelad på...mmmm!

Cecilia sa...

Jag minns när mamma sa glahål att vi pratade om ifall det betydde att man glad att varven snart var slut eller om det var att man kunde glana, gla, glo igenom eller om det var något HELT annat! :-)

fale artut sa...

Jag vet inte alls vad det betyder, fast man blir rätt gla när varpen är slut så man får planera en ny...... Ja, men du har rätt, man kan göra mycket själv och bestämma sitt material och sin arbetskraft, och kvaliteten förstås!

Ullemor sa...

Vad jag har hört heter det glahål just för att bommen tittar fram och varpen börjar ta slut. Tack för marmeladreceptet!