torsdag 22 oktober 2015

Potatis, lök och skockor

 Det här är inte småpotatis! Till korvgryta modell större använde vi tre potatisar. Denna vägde 587 gram!
 Löken, det är sockgarnet som heter Onion. Färgerna är så fina i detta garn, men inte hållbarheten. När jag har lufsat runt ett tag med mina små tassar så gick det hål på hälarna. Skaften går fint att göra och frossa i färgerna, men nästa gång så för fötterna bli av ett annat garn.
Jordärtskockorna är skördade! Så roligt! De var så taniga och mögliga att jag inte trodde att de skulle  komma upp ens.Åtta av tio kom upp. Stjälkarna blev många ock kraftiga, de hade fortfarande inte frusit utan bara blivit "ankomna". Jag grävde med grep och tog upp allt och delade upp i stort och smått. Alla små, och en del fina av de större, har jag planterat med fin jord i en kulle. De andra blev en fin soppa och en fin gratäng, den senare procentad med potatis. Ungefär 750 gram har vi ätit upp. Så smarrigt!

1 kommentar:

AnJa sa...

Otroligt avundsjuk på din potatis! Förra året åt vi bakpotatis hela hösten av vår skörd. I år är det mer från normalstor ner till plommonstor... Köpte jordärtskockor idag och tänkte göra en soppa i kväll med parmachips till. Det är så supergott! ha en fin helg!