tisdag 1 december 2015

När man är en TANT som vill rädda Messmöret

Nu har jag skrivit om Tomtar och får, och letat bland alla mina bilder. Oooh, så många fina bilder. Här är en som påminner om mig, jag tror att jag har en liknande bakdel. Bred och rund.
I morse satte jag nästan mitt fina ekologiska te i fel strupe. Messmörs-tillverkningen kanske försvinner från Östersund. Har ni hört så dumt. Vad ligger bakom detta? Jo, ARLA. De vill inte förlänga kontraktet och det är de som levererar råvaran, vassle. Milko sålde sitt Fjällbrynt 2010, till Foodmark. Senare såldes Milko till Arla, och de skrev kontrakt på mjölkleveranser till Östersund och Fjällbrynt. Nu sägs avtalet upp! Och jag som äter messmör och mjukost för glatta livet. Nog vill jag att det skall göras i Jämtland, som liksom har FÖTT det.
Nej, jag har kontaktat Foodmark, och föreslagit en kontakt med ett annat mejeri, längre norrut. Nu är detta inte aktuellt förrän om några år, men visst är det värt en funderare.

Man man skall inte låta sig styras, det är bättre att styra själv!




Inga kommentarer: