måndag 14 december 2015

Värdet av gammal kunskap, Bloggslut

 Visst är det konstigt..... Sedan urminnes tider har vi som bor här använt oss av det som faktiskt går att få tag på, alltså i textilväg. Lin och ull. Starkt, mångsidigt, varmt, svalt, och helt naturligt, Klimatsmart. Så kom plötsligt Bomullen, som inte alls finns här, och då är det plötsligt finare!
Nu är ullen och linet på väg tillbaka tror jag, hoppas jag. Ja, bomullen kan vara mera lättskött, men det för så mycket annat med sig, och tänk alla jeans som har producerats av besprutad bomull för att sedan tvättas med syfte att bli utslitna, och knappt gå att laga då tyget har blivit så skört. Mera ekologisk bomull önskar jag mig!
Enligt uppgift försvinner denna blogg, och jag har inte sparat något. Jag ser det som ett tecken. Då är den väl färdig. Sluttjatat. Lugn och skönt!
 Om den försvinner, kanske det dyker upp något annat med Fale i, det vet jag inte.Tack i alla fall till er alla som har följt mig genom åren. Jag fortsätter mitt forskande och funderande, med mera naturmaterial, mera närproducerat som väl måste vara det mest klimatsmarta, och skapar fler jobb på ort och ställe. I år blir det en hel del lokalproducerade julklappar, mest från vävstolarna. Nästa år hoppas jag på mera ullhantverk, mera odlingar, mera textil, fler ord, mera ljus och värme, inte bara för egen del.
Jag tycker det är fantastiskt trevligt med fina böcker att inspireras av, gamla handskrivna recept är underbara, och gärna med en kopp kaffe till! Kvalitetstid!
Allt Gott till er alla från mig!

14 kommentarer:

Fröken Slöjd sa...

Hej
Varför försvinner din blogg?
Är det ett val du själv har gjort så respekterar jag det såklart men jag får en känsla när jag läser att du menar att det är blogspot/blogger som stänger, är det så? Jag har i alla fall inte fått något meddelande om att min blogg ska stängas ner.
Kommer att sakna din blogg då jag kollar in ibland.
Hälsningar Fröken Slöjd

KataM sa...

Tråkigt att bloggen försvinner. Jag har läst den ofta och med stort intresse, även om jag inte kommenterat så ofta.

Lycka till med det textila och allt annat! Om du dyker upp på något annat sätt här ute i cyberrymden, hoppas jag att jag hittar dig på nytt.

frisky frog sa...

Va, vadå försvinner? Ska alla bloggar försvinna? Hur som helst kommer jag att sakna din. Ha det gott så "syns" vi kanske i något annat sammanhang.
/god jul

Magganmagi sa...

Men!!!! Vad händer? Vadå försvinner? Hemskans tråkigt! Du kan väl kalla dig Fale Artur om du börjar blogga någon annanstans, så man hittar igen dig menar jag. Massa kram från västkusten<3

fale artut sa...

Jag har fått tre meddelanden under det senaste halvåret att själva "plattformen" för bloggen försvinner den 15 december. Även tips på sparande och överföring till annan plats. Nu är det så mycket lömskt på internet så jag har valt att inte vidta några åtgärder. Det kan ju vara sant, eller lurendrejeri. Om min blogg försvinner så kan man nog räkna med att jag dyker upp, med något Fale Artut i. Kan ju som sagt vara roligt att starta något nytt, och ORDEN har jag ju fortfarande!
TACK!!

Ullis sa...

Det låter som nåt lurt tycker jag. Har tre bloggar på Blogger, och jag har då inte fått något sånt meddelande.
Jag tycker att det är trevligt att titta in här och fortsätter gärna att göra det även om jag är urusel på att lämna kommentarer.
Kram från Ullis

fale artut sa...

Kan som sagt hända att det är bara skumt...

Garnhumlan sa...

Tycker också att det verkar lurigt.Får väl se vad som händer i morgon. Hoppas hitta dig här igen!

Cecilia sa...

Ja, mer ull och lin! Och ull som haft en fin uppväxt eller åtminstone inte vidrig utan värdig!
Jag har ju samma plattform som du, hoppas inte de lägger ned för bloggen är lite av ett arkiv.
Dyker du upp någonannanstans hoppas jag att jag hittar dig!
Allt gott så länge!

frisky frog sa...

Det verkar lurigt tycker jag. Jag har tre blogspot.com och har inte fått några sådana meddelanden.
Och, idag är det den 15:e... =)

Magganmagi sa...

Hoppas det är lur! Men en bra sak var det ju; du fick veta hur mycket vi älskar att läsa din blogg, om du nu inte redan visste det;-)

fale artut sa...

JätteTACK!

Lappeklipp sa...

Ja vi vill absolut ha dej kvar, snälla försvinn inte någonstans utan fortsätt glädja oss med dina vackra ord och fina bilder!!!!!!!

fale artut sa...

Stort Tack! Verkar som ni får dras med mig...!