söndag 20 december 2015

Regnbåge, vävning och Du hade ju inte varit i Backe!

 Ur led är tiden, regnbåge och regn i december. Man får ha livlig fantasi för att få någon julstämning. Julhandel går nog inte något vidare, många stannar hemma då det är ruskigt halt. I fredags kom ingen post  i Ragunda då det bedömdes vara för halt. Jag känner med turisterna som kommer uppåt och kanske inte har dubbdäck, förutom att det är dåligt med den vita varan i området. Vackert är det med dessa färger och fenomen på himlen, idag har det varit dimmigt som mjölk större delen av dagen, och jag fick gnugga geniknölarna för att komma på något julgodis av saker vi hade hemma, för på vägen vill man inte vara. Det är ju bra och kreativt. Nöden är ju uppfinningarnas moder.
 Jag väver klappar, och det är ju inte så fantasifullt med ljusgrått, svart, vitt och rött, dessutom är det dåligt med rött på lagret. Fin utsikt har jag när jag slamrar på och skräpar ner! En kort stund är det också lite naturligt ljus.
 Det ser ut så här på ett ungefär. Det är den fjärde mattan, och nu blir det nog inga fler före jul. Idag har jag pyntat vävstolen, och det är första gången jag gör det, en gungande "Tomta" och lite glitter. Hon ser ut att ha det som pärla i Guld.
 I den lilla vävstolen klädd med röd varp gjorde jag en hög med spolar att väva ner varpen med. En tråd lin spolades tillsammans med färdiga spolar av blandat material.
 Så värst fint blir det inte omkring en när man väver, men det är praktiskt att göra många mattstickor färdiga och ställa i en bra kartong, eller något annat.
 Snart klart!
 Gla- hål, och så glada de är! Jag trodde att det var klart till 11-kaffet, men det tog några timmar till. Nu är den uppklippt, delvis fållad, en del tvättad, och en del skall fållas.
Man blir lite trött i luvan av mörker och textildamm... Jag vet ju att mannen har hoppat backe både här och där  i vårt avlånga land. Nu dammade han av sina priser, och de är fina skall jag säga. På en stod det Backe, som är en ort i vårt stora län. Vi var dit i somras, och då talade han klart och tydligt om för mig att han då aldrig hade varit där förut. Men vad står det då på priset, jag får allt läsa en gång till. Jag spit opp öuga, och läste igen, TV-skidan, jojomän, en enda gång blev det, och då var han med, och så, BACKE, står det, även andra gången jag tittade.
Naturligtvis måste jag påpeka detta, i mitt luddpåverkade tillstånd.
Men, sade jag, du hade ju aldrig varit i BACKE!
Mannen blev väldigt road, och kanske lätt förvånad, för att jag är så fullständigt utan begrepp ibland. SUCK!.
Jo men, BACKE, svarar han. Det var ju TV-SKIDAN, BACKE. Jag hoppade BACKE. Tävlingen var ju i LJUNGDALEN!


2 kommentarer:

AnJa sa...

Alltid lika roande att läsa dina inlägg! Backe... hihi.... Tänk att du har en sådan atlet till man som varit backhoppare! Sitter och önskar mig en norrlandsvinter i julklapp men ingen sådan i sikte. Inte som det var förr. Nu är det ett par plusgrader här och isbana överallt. Jag antar att akuten har mycket att göra.
Ha en riktigt god jul och ett gott nytt år kära bloggkompis!

fale artut sa...

Jojomän, en äkta backhoppare, som fortfarande har fin balans och gillar lite spänning!Tack detsamma!