fredag 29 april 2016

Spännande vävning

 Jag både vill och inte vill att varpen skall ta slut. Den har varit så snäll och är så glad i färgerna. Men jag vill ju också se hur den blir nedklippt! I den gröna plåtburken ligger gamla spolar som jag har köpt in, och titta på bilden under...
Vilken text! Undrar vad detta spol-papper har varit med om under sitt liv. Det måste vara efterdyningar från Andra Världskriget, på något papper står det något tyskt namn, på en person som var född 1924.
Det kan vara Ohyggligt spännande att väva! Längst inne på spolarna är garnet helt knollrigt, som permanentat, då det har varit upprullat under rätt många år, vad det verkar.
Det blir ju en Historiks Väv, eller hur? Tuskaft med bomull och Cottolin i varpen, Lin i inslag.
Passar ju bra då vävstolen är från ungefär samma tid......!

3 kommentarer:

AnJa sa...

Åh! Nu går ju min deckarhjärna igång! Undrar vad det där kommer ifrån? Väven är ju bara vårvacker så det stänker om det!

Cecilia sa...

Färgerna i väven påminner om den första och kanske enda drink jag druckit,mden hette något med sunrise och var söt och underbar. Förstår de dubbla känslorna!
Jättespännande med papperna i spolarna, jag skulle spola om garnet bums så jag kunde läsa allting genadt!

Lillemor/Ullemor sa...

Om du har tid när du vävt färdigt kanske du kan ta och se om du kan montera ihop de där papperen. Se om du får någon mening i det. Vet du varifrån de kommer?