onsdag 29 juni 2016

Disktrasor och ögonfröjd

 Jag har varpat lin-varpen  till disktrasor i grönt och oblekt. En tråd av varje, rakt igenom, 300 trådar. Så köpte jag en vävsked på Tradera, en smal, då vävstolen är endast 70 cm. Jag förskedade och tyckte att den blev alldeles för smal, inte som jag tänkt.....
Då räknade jag rör, och i stället för att ha en GLESARE sked så är den TÄTARE!
Dubbelp.........p! Det står en markering på varje sida och jag såg bara den jag ville se, inte den som passade till skeden. Attans, så är det ofta med vävning, saker som skall lösas. Jag fick helt enkelt förskeda den lite bredare och dra vävskeden till höger så blev det OK i alla fall.
 Jag har mest grönsaker o mat i odlingarna, inte så mycket blomsterkrukor.  Den yngsta dottern är så påhittig och planterar så fint. Just här är det amplar som är fångade på bild. Färger och blommor är själens vänner, och ögonens fröjd. Någon som vet vad detta är för blomster?
 Vilsamt nordisk ljus......
Jag har slagit in lin i varpen, och dubbelt lin blir bra tror jag. Skeden blev 50/10 precis som vanligt, tuskaft då vävstolen bara har två skaft, med några glesränder för att få bättre "gnugg-effekt", förhoppningsvis. Jag vet att bilden är lite tokig men det är ju så svår med fotovinklar och fönster i små utrymmen...

3 kommentarer:

KataM sa...

Fina amplar! Det ser ut som million-bells, utom det blå i den nedre, som är lobelia.

Det är underbart med hemvävda disktrasor. Jag vävde några härom året och älskar dem.

Cecilia sa...

Lätt gjort att tänka åt fel håll med skedar men det mesta går ju att lösa!
Jättefina amplar!

AnJa sa...

Så underbara amplar! Om du får över några disktrasor köper jag gärna ett par. Använder aldrig engångs längre.