torsdag 30 juni 2016

ÅskStorm på Torpet

I förrgår kändes det i luften att något var på G. Det mörknade plötsligt, small några gånger, högt och intensivt, sedan kom det en skur av iskulor. Jag hann precis in och ställde mig vid diskbänken för att skala potatis. Det lät så konstigt, small på fönstren, på plåttaket, jag irrade runt för att se om något gått sönder. När jag var på övervåningen ropade mannen nerifrån undervåningen, han undrade om jag hade förirrar mig ut i växthuset och inte tog mig in. Iskulor, han fick flera på sig och det kändes de få metrarna han hade in från jordkällaren. Det blåste hårt dessutom, och...
...så kom regnet, och åskan small vidare.
Inget vanligt regn, hela världen blev grå, och blöt, då vi bor i nerförsbacken så märks det när det kommer mycket vatten.
Och värre blev det

Telefon och bredband drogs ur på stört, tvättmaskinen var redan urdragen från förra gången.
Iskulorna låg länge
Och så kom halva rönnen farande

Så mycket vatten!
Djupa fåror blev det, och jag kom just på att det är ett hål som måste fyllas med grus, vi glömde det igår.
De stackars blommorna, och de andra växterna utomhus, är helt perforerade! På femtio minuter var det över. Och igår tog vi reda på eländet, träd som farit och grus som spolats bort här och var, spån som runnit in dit det inte skall vara, och det tog nästan hela dagen. Man sover gott när man har rört på kroppen!

Idag har jag haft Fårfolk-kontakt, och det är roligt att få vara med på ett hörn, fortfarande.
Ha en finfin dag!


3 kommentarer:

MrsUniversum sa...

Vilket sjå en "regnskur" kan orsaka! Naturkrafterna är starka. Något sådant där kan jag inte minnas att jag upplevt, åtminstone inte hemma på gården. Jag antar att växthuset höll eftersom du inte skriver något om en ev. sådan förödelse!

fale artut sa...

Växthuset ser ut som om ingenting har hänt! Det är bra att ha starkt tak på växthus, vi har satsat på det och det var ju tur. Inga materiella skador, men mycket jobb.

AnJa sa...

Men usch vilket eländesoväder!