torsdag 18 januari 2018

Gamla plastburkar och tina snö

I den lilla vävstolen är varpen snart slut. Det är alltid roligt, och jag använder spolar från lagret. När man köper pepparkakor så händer det att de ligger i plastburkar. Förr kunde burkarna se ut som den spolarna ligger i. Den hade jag för många år sedan och nu har yngste sonen förärat mig den då den hade "återuppstått". Visst är den söt med sina små öron? Jag brukar föröka använda sådana förpackningar flera gånger. Ibland kan de bli planteringskärl, ytterkrukor eller förvaring. Nu försöker vi ofta hitta mest varor i minst förpackningsmaterial, och det är inte så lätt! Förpackningarna blir inte mindre men innehållet minskar. Det är ju bättre att köpa välfyllt och större om det är något som används ofta. Mer vara per procent förpackning alltså.....
Av olika anledningar har jag roat mig med att tina snö. Vi har massor av jättefin snö! Vi har otroligt mycket snö, det har snöat och blåst i flera dagar! Förutom all snö vi hade innan.....
Tinas jättefort på vedspisen.
50 liter inhämtad snö blir ungefär 10 liter vatten, med en del barrnålar och lite spår av lavar på köpet.
I fönstret lyser en gammal lampa som en gång har suttit i en tågvagn.

4 kommentarer:

KataM sa...

Vilken fin lampa! Det var stil på tågvagnarna förr, inte har de så tjusiga lyktor nu för tiden.

Cecilia sa...

Det var ofta lite mer stil på plastburkarna förr! Idag köpte jag matolja, i glasflaska, förstås. Fast sedan tänkte jag på all olja som gått åt för att transportera den tunga glasflaskan...det är baske mig inte lätt att göra rätt. Vanligt folk skulle behöva att det gjordes seriösa livscykelanalyser och sedan ordentliga rekommendationer och stabil lagstiftning! Suck!
Smälta snö låter roligt, vad ni nu ska ha dt till! 😊
Tack för dina kommentarer, jo de kommer fram! Jag har bara varit seg med att läsa min blogg.

Cecilia sa...

Och lampan är underbart magiskt fin!

fale artut sa...

Smält snö blir vatten till blommor, sköljning av diverse, handtvätt av ullvaror och annat. Lampan är verkligen extra, funnen på second hand.