måndag 22 januari 2018

Med egna ägg, göra egen pasta

 I det gigantiska ägget var det två gulor som de som vet mera än jag tipsade om. Åh, då får man göra något EXTRA...
som hemmagjord pasta! Det är första gången, och kavla själv fick jag göra, så tunt att de kändes som köpta bandspagetti. Så rullade jag ihop plattan till en rulle och skar i väldigt olika breda strimlor. När de hade legat på tork en stund snodde jag ihop dem två och två till "rullade bollar". Hälften kokades och åts upp, resten skall vi festa på idag. Durumvete, 6 dl, och fem ägg plus lite vatten till en, som jag tyckte, lagom deg. Den knådade jag ordentligt, och så fick den vila en stund.
Borde ju inte vara så svårt att göra egna lasagneplattor.....
Kokade på vedspisen, med en köttfärssås till.

3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Cecilia sa...

Och då vet du på pricken vad som är i! Till och med vad hönsen ätit, kan det bli bättre?

AnJa sa...

Åh egen pasta! Jag har ju en pastamaskin och för många år sedan gjorde jag ofta tagliatelle. När snöstormen är över ska jag nog gå upp på min kallvind och leta fram den. Tack för inspirationen!