fredag 6 april 2018

Förskräckt, och förundrad

Häromdagen läste jag att danska forskare  har kommit fram till att det absolut bästa och minst energikrävande i påsväg är plastpåsen. Den har minst miljöpåverkan.
Det verkar som man har jämfört den med en nytillverkad, för ändamålet har man inköpt ekologiskt bomullstyg.
Jag är ju som jag är, och tänker som jag gör.
Vem köper nytt ekologiskt tyg för att få sig en tygkasse att handla i?
Finns det ingen som kan sy och återbruka i Danmark? Varför har man egentligen över huvud taget forskat i saken när det finns så mycket annat viktig som är hel galet?
Hur kan man ens tro att en nytillverkad plastpåse, som man kan hitta på de mest olämpliga ställen , därför att man inte orkar slänga den i återvinningen eller soptunnan, skulle vara mera klimatsmart än en tygpåse av en fin tygbit, som har varit något annat förut, eller är rester av något och av tyg som redan finns?! Ett problem är dessutom att de hamnar överallt. Ser ni många tygpåsar slängda i vattendrag och buskarna? Ett problem är också kläder. Skall man kanske köpa sig en plastbit och dra över sin kropp i stället för att köpa ett plagg av ekologisk bomull? Om plast är så miljövänligt?Vattenmängden för bomull är ett problem, men jag tror inte att den skiljer sig från övrig odling av bomull. Miljöpåverkan minskas med ekologisk odling, bomull besprutas rysligt mycket, och ofta intill bostäder. Mycket mindre vatten går det dessutom om man inte färgar sin bomull. Ett för mig helt obegripligt problem är att man säljer kläder som har tvättats hårt för att i princip vara utslitna och att folk köper dem. Hur mycket extra klimatpåverkan fick vi där? Väl sydda kläder av hög kvalitet önskas, och kanske inte kläder sydda i länder där fabrikerna har stora brister i säkerhet, och personalen får dålig lön, dessutom skall det transporteras. Någon som har ritat upp transporterna av kläder och mat på en jordglob?
Är inte det viktigare att se på helheten i förbrukning, och förpackningseländet.
Små förpackningar av plast som man hittar här, senast i går vid uppfarten, en portionsförpackning av bröd som någon inte orkar ta med sig utan slänger här hos oss. Vid postlådan hittar man både snusburkar och glassplast.Vad hände med papperet utanpå glassarna? Dubbla förpackningar, snålt fyllda förpackningar, kolla upp det, och gör något nu.
Igår hörde jag också att det används mycket färre plastpåsar från våra butiker, och det fördes fram som en positiv nyhet. Dessutom skall de nu finnas mindre mängder av dessa i haven enligt dagens nyhetsrapport. Visst är det skönt att kunna bidra till skillnad?
Det är ren galenskap att man skall förvirra människor att tro, att det är bättre att man skiter i att ta med sig sin tygkasse, eller ens skaffa någon, för det är så otroligt bra med plastkassar.
Tror att det är dags att börja tänka själv, och att lite på sina egna tankar.
Dessutom blir jag förb-------- när vi går här och gör många ärenden när vi ändå åker, handlar lokalt för att minska resor, syr våra påsar, återanvänder ett minskande antal plastpåsar flera gånger, och allt möjligt för att minska klimatpåverkan, och så har man stora militärövningar, och krigar hejvilt.
Tankar man med miljöbränsle, har man övervägt att kanske göra övningen mindre, eller helt avstå? Har man förbjudit krig och förstörelse, det måste gå under miljöbrott. Se hur det vackra, och naturligt rika Syrien ligger slaget i spillror, förödelse främst för människorna som har bott där, och fortfarande är kvar, men även för hela mänskligheten, för stoft sprids i vinden, avgaser och restprodukter, det är inte ett lokalt problem utan påverkar hela vår värld.
Jag tänkte mig att sy några kassar, men ibland tappar man faktiskt helt lusten.
Vi har en gemensam mobil, en stationär dator och en inte alltför stor TV. Jag har dessutom min kära kamera. Jag har valt bort Facebook, och andra sociala medier av flera skäl, men har fortfarande en blogg.
Vi läser lokala tidningar då vi tycker att journalister gör ett viktigt jobb.
Om man lånar pengar tycker jag att man skall sträva efter att återbetala dem, jag tror att man mår bra av att hjälpa andra, och att det är klokt att ta hand om sig själv, göra medvetna val. Tänka själv. Vara envis, och lite tjurig. Använda det som finns, göra så gott man kan, vara rädd om sin tid och använda den väl.
Det skall vara lätt att göra bättre! Det skulle vara fantastiskt roligt om någon som kan påverka mera, vill göra mera, så att det får ringar på vattenytan, och sprider sig fort. Då kan det bli skillnad.
Tack för ordet!

4 kommentarer:

Lillemor sa...

Just det. Tack!

Hantverkarglädje sa...

Du satte ord på allt som även finns i mina tankegångar. Forskarna som studerat mycket borde veta bäst men nog kommer man långt med sunt förnuft utan forskning. T.ex. det här med kassar. I hemmen, på loppisar o dylikt finns gardiner, dukar m.m. i stadiga tyger som enkelt sys till kassar. Återanvänt borde ju göra bästa nyttan både ekonomiskt och miljövänligt.
Ha en skön kväll.

Fröken Slöjd sa...

Du har så rätt! När det gäller kassar är självklart tygkassar i återbrukat material bäst. Antagligen fungerar det inte att forska på - men då kan man tycka att de kan låta bli att forska alls i detta ämne. Det har kommit en liknande rapport för något år sen så varför göra en till likadan.
Solblekta gardiner som kanske inte är så roliga att ha uppe längre blir perfekta kassar - har flera som jag sytt själv av just sådan material som annars hade gått till förbränning eller textilåtervinning. Textilåtervinning är nytt och säkert bra men jag tror de gamla gardinerna gör bäst nytta som kassar först.
Skönt att mängden plastkassar har minskat och att de inte längre direkt lägger ner varor i plastkassar innan man hinner fram med den självklart medhavda tygkassen det får man väl se som ett steg i rätt riktning.
Sen får vi var och en göra så gott vi kan - själv bor jag stort och kör bil. Självklart försöker jag samåka ibland och när jag ska någonstans se till att göra många ärenden på en gång. Men jag väljer lyxvarianten att köra bil till jobbet trots att det vore möjlig att åka buss dock med sämre bekvämlighet och så tar det lite mer tid - framför allt tid för att vänta på/passa bussen). Följer Heidi o Björn som inspirerar i sitt program Storuman forever, får se om jag ändrar mig och minskar bilkörandet.
Hälsningar Fröken Slöjd

Cecilia sa...

Jag tänker mycket på plast...den är ju magiskt bra och helt förfärlig. Så min slutsats är: jag ska använda de plastsaker jag har på bästa sätt, försöka undvika att köpa mer och den plast jag vill slänga ska slängas rätt. Men tänk om man gör fleece av mina plastsaker? Ur askan i elden... självklart är bomullskassar bättre, dum forskning. För snävt tänkt!