fredag 20 april 2018

Rosmarin i gammal kruka och minskat matsvinn

 I fjol sådde jag rosmarin, det tar lång tid innan de gror, och då sommaren var kall så fick de bli kvar inomhus. De har stått tillsamman i en kruka, tre stycken plantor. Nu har de fått ny jord, och de två minsta får samsas i en gammal kruka som jag har hittat i det gamla huset. Fatet kommer från mamma. Jag gillar särskilt de fina tonerna av rosa, grönt och grått. Därför klipper jag mattrasor. Man får passa på när inspirationen finns.
 ÄGG! Visst är de vackra? Det här med koktid varierar ju med storlek. De minsta ser ju så små ut om man jämför med de största. men faktum är att de inte är så små, de väger 50 gram, och de större väger 60, utom det nere till vänster, det väger 65, och har mycket större andel gula än de övriga. De mindre är Bjurholmsägg, de bruna är Welsumer och det största är Mechelner
 Då kan man vispa ÄGGrik pannkakssmet på löpande band och grädda tre tjockpannkakor, i samma långpanna för att minska disken, och grädda i vedspisen.  De ligger i frysen och den är precis avfrostad för att dra mindre el och så ser man vad som finns. Att göra extra pannkakor för frysen är perfekt när det är röda lappar på mjölk och grädde i butiken. Mjölk och grädde kan också frysas och användas i matlagning och bak. Grädden går inte att vispa efter frysning. Ägg går också att frysa, vispa upp dem och frys in i små förpackningar. Gärna återbrukade förstås......!
Vi fyndade en kont en gång och i den fanns flera små korgar, varav en innehöll en del fröpåsar. Dessa har jag sått och satt ut i brunnshuset. Aklejor och riddarsporrar i olika sorter.
Tomaten Venus har fått knoppar!!!
I går såg jag också vårens första fjäril. Det känns allt lite konstigt då älven är täckt av is fortfarande, och mängden snö är stor. Det finns inte många bara fläckar. Några blommor eller videkissar kan man inte se. Kan man sätta ut sockervatten åt dem?

3 kommentarer:

KataM sa...

Härliga bilder!

Fjärilar och tomatknoppar, skönt att höra att våren är på gång där uppe hos er också.

(Jag läste rubriken till "...och minskat marsvin". Det satte igång fantasin, innan jag begrep vad det faktiskt stod. ;-) )

fale artut sa...

Roligt att kunna sätta igång fantasin!

AnJa sa...

Nu blev jag hungrig! Äggen är ju så fantastiskt fina att jag inte förstår att ni ids äta upp dem :-). Här har tofsvipan, svanar och en himla massa vadarfåglar anlänt. Solen har gått hårt åt snön men mycket är kvar! Mina pallkragar har tinat fram men inte vägen till dem... Kanske blir att skotta en gång i helgen. Ha det fint!