söndag 8 april 2018

Livets Goda är bra för miljön

Nu när jag har surat klart så kan jag tänka så här: man gör mera nytta när man är positiv och sprider bra saker och glädje. Man gör alltså mycket bra för både sig själv och miljön när man kan uppskatta saker, och särskilt de små sakerna. Att göra en fikakorg och ta en fin "hemmafika" är bra för miljö, plånbok, och resten av livet för jag har ju tagit en bild, och dessutom så vann jag en utemöbel. Ni vet en sån där med bänkar och bord som sitter ihop. Helt galet lyckat!! Om man  bor som vi är det ju inte svårt alls att njuta av livet. Man är faktiskt väldigt sällan sugen på att åka härifrån. Då får man åka sakta och komma tillbaka fort. Att trivas där man bor måste vara fantastiskt klimatsmart.

Att vi bor mitt i ett skafferi är ju också fantastiskt! Tänk så fin natur vi har här! Fullt av nyttiga bär och svampar, och fin mark att odla vår mat på och att ge våra djur. Det vi köper borde vi ha mera koll på. Jag skulle vara så klimatsmart och köpa en tandborste utan plast. men det undrar jag hur smart det är, för den var tillverkad i KINA? Finns det inga svenska tandborstar?
Jag plockar blad och blommor och torkar till te, en del ruskar på huvudet åt mig, men om samma blad och blommor skulle köpt i en mycket liten påse och vara odlat/plockat i Asien,( någon som har sett bristen på LUFT och hur lite det görs för miljön med tanke på den stora befolkningsmängden?) så skulle det vara så mycket finare och godare i mångas ögon. Visst är det märkligt?
Svartvinbärsblad är gott i te, i örtsalt och att göra dryck av. Havtornsbladen är fantastiska att göra te på och de har sina blad kvar länge. Jo, vi köper också te från Brunkullan och små butiker med egna sortiment. Blåklint och salvia är fint i te, rosenblad kan bli rosensocker att strö över marängen, ringblommor kan torkas och användas i allt möjligt, nyponmarmelad är helt sagolik, och det finns ingen ände på möjligheterna. Man behöver inte göra allt själv, men det är intressant att tänka på. När jag ser på mina foton så är det mesta taget hemmavid, eller vi vår stuga. Färg, det är skönt för ögat och hjärnan. Kajsa-Stina Åkerström likaså. Har ni lagat mat och lyssnat på Kajsa-Stina? Kan inte misslyckas. 
Morötter är fantastisk! Att ha barnbarn som gillar att följa med för att dra upp lite av livets goda, det är fint. Då har man satt lite spår, på ett bra sätt. 
När jag ser på nyheterna och det visas bilder från krigszoner, då slår det mig som en blixt att det lever människor i en helt grå miljö, där det aldrig är tyst, allt är ruiner och bråte, med farliga partiklar överallt, och jag tänker att Vem är det som styr? Vems folk är det?  Det bor barn där, som skall växa upp! Idag läser jag att i Syrien har minst 70 personer dött av något som kan vara nervgas, många fler lär det bli. Hur kommer det sig? 
Det är en omänsklig tillvaro. Om man tänker sig att placera en fond där, som Musse Pigg och hans vänner har, med sol, palmer och färg, skulle det ändra något?
Jag har så svårt att förstå varför inte människorna är viktigare än de naturtillgångar som finns i området, jag begriper inte så mycket, men att det är för folkets bästa verkar inte så troligt.
Om man nu skall köpa saker, så skall det vara bra saker. Min fina blå spark, den är perfekt! Här kan man ta med sig stickningen, eller dotra, eller vad man nu mår bra av, och så tar man sig en lite tur!
Miljöinsatsen för dagen är att grädda tjocka, Bjurholms-äggiga pannkakor i ugnen på vedspisen. Mjölken har gått ut i datum men är felfri, bra att ha i frysen om man blir sugen eller får hungriga besökare. Om man vill spetsa till den kan man lägga grönsaker, bacon, ost eller något annat ovanpå, och så värmer man den i ugnen. Kan också skäras i bitar och värmas i smör. Två är klara , en tredje på gång. Samma form används varje gång, samma skål till smeten, lite disk, mycket mat, och vi eldar ju i alla fall så det är bara PLUS! Mjölk kan också frysas för matlagning och bak, köp gärna rödmärkt om ni hittar i butiken. I vår lokala butik kan man köpa stora påsar med frukt och grönt till billigt pris som är användbart men bortplockat, mera miljötänk åt folket!
Oh, vad jag saknar fåren!  Sparken är en ESLA och köpt i Sommarbutiken, tror jag. Den har namnskylt och är fantastiskt fin!

8 kommentarer:

Lillemor sa...

Har du provar att göra en Ayla (hon i Grottbjörnens folk) med tandborsten? Alltså tugga en pinne så den blir borstig och sen använda den till tandborste? ;-) Annars vet jag inte.
Men det var skönt att se att humöret gått upp på dig.

fale artut sa...

Tack för tips! Tandborste är en sak jag inte har lust att göra själv. Än. Trots att jag har en hel del pinnar.....Däremot tycker jag att det skall vara lätt att se var sakerna man köper är tillverkade. Det var ju det där att det skall vara lätt att göra bra.

Fröken Slöjd sa...

Härligt inlägg!
Njut av att göra så mycket bra!
Hälsningar Fröken Slöjd

Garnhumlan sa...

Du har skrivit så bra inlägg! Håller verkligen med. Vi är många som drar strån till stacken, till sist måste det märkas.

fale artut sa...

Jo, det märks. Det fanns inga sådan här kassar i vår butik för ett år sedan. Det är väldigt många fler tygkassar i farten. Det är mera lokalproducerade varor och mera svensk kött, i vart fall på vissa butiker. Fler komposterar, fler odlar vad det verkar, och grönsaksfrön är populärt, gärna gamla sorter. Fler lagar kläder, man kan få hjälp med det, fantastiskt bra. Second hand är populärt, det är också bra. Men det är roligt när man kommer på något nytt, gärna lätt. Trist är det när fler bönder i vår närhet går över från Ekologiskt till Konventionell odling. Man känner inte att man får betalt för den merkostnad det innebär. Att vara Ekologisk skall också vara lätt, inte förenat med så mycket krångel och utgifter, särskilt inte om man gör det av sin övertygelse.

fale artut sa...

TACK förresten!

KataM sa...

Du skriver så klokt, Fale. :-)

AnJa sa...

Så glad att du kommer med dina fantastiska och tänkvärda inlägg! Jag suger åt mig allt! Tack!