lördag 14 april 2018

Trettonde april

 Så kom våren! Som vi har väntat på att snön skall fara av taket på ladugården, man har knappt vågat stänga ladugårdsdörrarna. Man vill inte ha den snön på sig.....Igår lämnade vi den ena öppen, så kan man ta sig in och ut även om det rasar. Igår hände det! Denna sida kom först. Jag hade varit ute på kamerapromenad, och så här såg det ut när jag kom tillbaka. man kunde tydligt höra hur det lät i väggar och tak när bördan försvann.Kameran var med...
 ...för jag tänkte mig att fånga VÅREN!
 Så gick jag på ovansidan, och hann tänka att nu sitter det inte fast uppe vid nock, så nu åker det snart på andra sidan också....
 ....och tre sekunder efter min tanke ser jag hur det far, och HUR SKALL DET GÅ MED VÄXTHUSET? Vi har skottat framför så snön skall ha plats att falla ner på, fönstren uppåt har fått en träskiva som skydd. Pust, det gick bra! Vilket dån! Tuppen varnade sina flickor en kvart efter att all snön kommit ner. Närmast ladugården är det ett förråd, "Smuttan" kallad, där är det plåttak just för takrasets skull. På växthus är det kanalplast med flera lager för att det skall tåla lite, och rejäla takstolar. Utskott på taket gör att snön kommer en bit ifrån, och det är en god sak i snöiga tider. Nu har vi satt plast på vindnäten i sidorna för värmens skull.
 Man får ju säga att det var tur att ingen människa, ingen bil, inga sågar, bockar eller andra attiraljer, var i vägen.
Den här husvagnen mår inte så bra. Den är inte vår, men ett sorgligt slut fick den i alla fall.

Inga kommentarer: