måndag 23 april 2018

TRÄ skall det vara! Gissa rätt, Vinn en tygväska

 De fönster som har satts in har fått klädda sidor, men av gips. Mja.....
Trä skall det vara.
Limträskivor kan man ha till allt möjligt och de fick göra tjänst här. Det syns inte hur mycket jobb som är nedlagt, först skall det tas bort som har satts dit, små bitar av trä och gips, och så gips utanpå. Sedan skall man knåpa och mäta och använda sina grå så att det ser rakt ut. Mannen har en ängels tålamod med sånt. En färgburk har vi hittat, och snart är det kanske varmt nog att måla fönster.

 Tvingar, det är lika gångbart som spännband och potatis. Bra till det mesta. Här skall det bli stolpar som stöd för taket, och det var en väldig tur med all snö som kom. Det mörkare i bild är befintlig stolpe av gammalt virke. Den kläs in med nytt virke för att bli lika grov som de tre nya stolparna som har skapats under vintern. Här kommer också el som är dragen sedan förut. Blir en strömbrytare till belysning så slipper man alla smålampor och "fårklippningslampan" som vi har använt under vintern.
 Och nu blir det EXTRA! Någon som kan gissa vad dessa två saker skall vara till??
En kork och två mojänger av metall. Inte nya. Snart hundra år gamla.  Tygkasse/tygpåse som är sydd av återbrukat material lottas ut bland de förhoppningsvis rätta svaren, eller i vart fall på god väg! Jag kan ju säga så mycket som att de hör ihop. Skriv för all del favoritfärg eller något annat intressant som kan vara roligt för den som skall sy. Alltså jag. Tack på förhand!
Vinnare utses den sista april. 
Det kanske är svårt.......
En ledtråd: man skulle kunna säga att en av sakerna behövs för att "styra och hålla på plats".
Det behövs fler saker för att det skall fungera.

3 kommentarer:

KataM sa...

Nää, det här går jag bet på. Skruvas fast ska det ju, och det ser ut som ena ändan av ett gångjärn nederst på en av bilderna, om det nu är en ledtråd. Pappa visste inte heller när jag frågade honom. Nu längtar jag till sista april, så att jag slipper vara nyfiken. Om jag nu inte drabbas av en lidnersk knäpp innan dess.

AnJa sa...

Men oj, hur kunde jag missa denna gissningstävling! Fast jag hade inte kunnat klura ut vad det var i alla fall!

Viola_T sa...

Jag har läst ditt svar och är tacksam över att ha lärt mig något nytt!!! Kul att du la upp tingestarna på bloggen, det skulle inte vilken som helst ha gjort kan jag tro ;-) Härligt.