onsdag 25 april 2018

Tvätt, Chili och Sammetsgarn

 Jag har tvättat för hand och jisses så tunga frottéhanddukarna blir när de är blöta! Och så svåra att vrida ur. Ju tjockare desto värre. Jag gjorde mig en liten varp i bomullsgarn och så skall jag se om det kan bli handdukar med bomullsgarn och sammetsgarn som inslag. Sammetsgarnet är bomull, mjukt och lurvigt, och blir förhoppningsvis inte lika träliga som frottéhanddukar har en tendens att bli. Det här är en provväv för jag har inte använt sammetsgarn förut. Om man får välja bara ett av tvättmaskin och diskmaskin så väljer jag  TVÄTTMASKIN! När jag var yngre, väldigt mycket yngre, hade mamma en tvättmaskin som var  utrustad med en "kon " i botten, den gick fram och tillbaka om jag inte minns fel. Tömma och fylla fick man göra "för hand", och så fanns det valsar att vrida ur vattnet med, separat. I källaren var det fuktigt och en speciell doft som man kunde känna på en gång när man kom innanför ytterdörren. Trappen ner var av betong, ingen ledstång, och stegen var för höga för att vara gåvänliga. Där nere höll hon till med tvätten, och den där trappen fick hon också använda när mjölkkrukorna skulle kylas av med vatten, när lutfisken skulle få nytt vatten och lut, och när hon körde mjölk genom separatorn, som plingade så lustigt. Vintertid knatade hon upp med tvätten i hink, och tog sedan vindstrappan, för på vinden hängdes all tvätt tå tork. Kära mamma, inte undra på att du hade ont i dina knän. Vilket bärande och kånkande.
 Och i går morse såg det ut så här!!!
 En liten chili, Fish pepper heter den, och har brokiga blad, frukterna blir också brokiga, och så synd att det bara blev en av de två fröna jag hade sått. Snålfia som jag är. Jag får vara rädd om den ...


1 kommentar:

AnJa sa...

Jag tänker på min farmor när jag läser det du skrivit. Vilket slit det var på många sätt förr. I år har mina tomater nästan vägrat titta upp. Och jag som sådde bara hälften mot förra året eftersom jag fick alldeles för många då...