lördag 6 april 2013

Inte helt ny....

 Nu läser jag en "ny" bok, från 1945! Den Nya Stickboken! Svart/vitt, med massor av innehåll på varje sida, illa dold tobaksreklam, och en riktig skatt. Här ser man verkligen att det mesta inom stickningen inte är nytt! Jättetrevlig läsning/inspiration, som passar min sinnesstämning just nu. Lite gammalt, tidlöst, långsamt, alltså att det får ta tid, långsamhetens lov, och att kvalitet är viktigt.
 Ett fynd från Tradera, som följer mig dagligen.
Sjalen har repats upp till viss del, och påbörjats igen. Idag har jag talat med en ung 89- årig dam från Gotland. En del möten i livet blir magiska! Fast vi har aldrig träffats på riktigt. Vi har våra möten i "etern" genom telefonen, och brevledes, men magiskt är det likafullt. Vi talar om ull, ull och så lite Ull. Men det ryms så väldigt mycket i den där ullen! Tack, bästa A.P.!

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Man kan verkligen uppskatta stickbeskrivningar från fyrtio-femtiotal för att de är så omsorgsfulla. Välstickat. Inga bubbliga, supertjocka garn och stickor 20 utan tunna garner och passform!

AnJa sa...

Ja, det är så intressant att läsa dessa äldre handarbetsböcker. Jag skulle åxå vilja ha en sån mysig ung tant i luren :-)

metamorphosis sa...

Det låter verkligen härligt att ha funnit en likasinnad så där!

Spännande med en gammalstickbok så där! Det känns som att det var mer finesser i tekniker och modeller då, precis som Cecilia skriver.