tisdag 5 april 2016

SurTantens Återkomst eller Hur många datorer behövs det?

Det är mot mina principer att visa människor i någon större utsträckning på bloggen. Jag tycker att människor gör sig bäst i naturlig miljö. Men nu blev det lite prekärt, och jag kände så mycket, och tyckte att detta är en bra illustration till mitt tänk.
På nyheterna hörde jag att Skolverket har föreslagit att alla elever skall få var sin dator.
Så vitt jag vet är datorer inte på något vis utrotningshotade.......
De finns i nästan alla hem, särskilt där det finns skolbarn. Om skolbarn mot förmodan inte har dator hemma, då skulle jag kunna sträcka mig till att det fanns möjlighet att få tillgång till det, genom skola, eller kommun.
Tanken som Skolverket lade fram för att motivera detta är att skolbarnen behöver lära sig mera IT-kunskap för att bättre kunna ta tillvara dagens digitaliseringsmöjligheter.
När jag har lyssnat på andra nyhetsprogram så har det slagit mig att det för all del finns vissa kunskaper som verkar mindre framstående, som matematik till exempel. Framöver behövs det ett mycket stort kunnande, på många områden, om man ser vad som händer med världen och mänskligheten.
Jag kan dessvärre inte se hur en dator åt alla skolbarn skulle lösa det. När jag växte upp fanns ingen dator. Om man ville lära sig något fick man ta hem sina böcker och Plugga. Jag är så tråkig att jag tänker att olika sinnen stimuleras av varandra, och att det kanske skulle kunna vara en väg till större vetande. När mina barn växte upp fanns ingen dator de första åren, och jag kan helt ärligt säga att den kunskap de fick, och jag själv fick, på intet vis verkar vara sämre.
Datasäkerheten verkar vara ett ämne att satsa på, för dagligen tycker jag att det märks på olika vis att det falerar, intrång görs, internetåtkomsten är obefintlig, internetbanken ointaglig.
I min ensamhet irrade tankarna oemotsagda, och det gick så långt att jag tänkte mig att skolverket är sponsrat!
De finns en stor baksida med en egen dator till alla elever. Datorer har inte långt liv, särskilt inte om de skall leva ett skolliv med allt vad det innebär.
Det går en väldig massa energi till att göra en dator, de innehåller också en hel del onyttigheter.
Så, när den inte vill mer, blir det skräp. Miljöovänligt skräp.
De är ju faktiskt inte tänkta att ha någon längre livslängd. Och även om så vore, finns det belägg för att utbildningen skulle bli bättre? Hur har det i så fall framkommit?
Och vad vill jag då säga med bilden? Ja, lille R, han lär sig dagligen. Leksaker finns i detta, vårt hus.
Men leka det kan man göra med andra, mångsidiga saker. Det är bara fantasin som sätter gränser. Han hittade en mortel av trä, med en stöt av trä. Han skulle ju BAKA! I skålen kunde man DEGA med sina små händer och med stöten, som även gick att smaka på, och när det var uppochnedvänt tre gånger, då fanns det ändå LITE deg kvar.
Så kavlade han med stöten, och sade att det var en pinne. Han fick själv välja vad det var, som att kaffepannan inte kunde vara en tekanna, som någon föreslog. När bakningen var klar, då vände han morteln upp och ner, och trummade med pinnen, som en trumma.
 Sedan blev den välsignade pinnen en mikrofon att sjunga i. Till slut kom han på att man även kan använda den om man behöver daska till någon. Som när man blir lycklig över att ha en pappa som gömmer sig, och leker med en, då kan man daska till honom, medan man skrattat så lillmagen hoppar, utan onda avsikter. En servett med tomtar var bra att ha till degen, och sedan kunde man blåsa på den, så att den flög iväg, och farmor måste fånga den. Fantastiskt roligt.
Datorer är bra, jag gillar datorer!
Men de är på intet sätt allena saliggörande. Om man inte kan tänka klart så gör datorn ingen större skillnad. Om man kan tänka klart, då kan man göra underverk. Vad jag menar är att datorn är här för att stanna, men man kanske inte skall ge den för stort utrymme. Det är bra att kunna leta information på många sätt, att slå i böcker, att fråga,  att låta barnen göra många olika saker, och lära dem många olika saker. Datavärlden är sårbar, och ingen riktig värld.
Det används datorer för brottslighet, och jag skulle hellre se att man utbildade barnen i hur den skall användas, och hur den absolut INTE skalla användas, för att höja moralen och insikten. Och till det, gott Folk, behövs inte ens någon dator. Men däremot en hjärna! Som är helt oöverträffad som verktyg och redskap. Utveckla den, Skolverket, börja där!
Tack för er tid. Ord är fantastiska. Svenska är fantastiskt!
Jag tar absolut inte illa upp om någon tycker precis tvärt om. Jag är en vän av mångfald.
Jag måste lägga till en sak. När något har beteckningen Verk på slutet, så får det liksom lite Tyngd och Dignitet. Skulle vi inte ha ett MILJÖVERK, med handplockad personal?

3 kommentarer:

KataM sa...

Jag hoppas att du inte tar illa upp om någon håller med heller, för du satte precis ord på vad jag tänker. :-)

Cecilia sa...

Kära gamla supersega Skolverk. Det här med datorer till alla barn har testats och nu börjar ju ärliga utvärderingar trilla in...och , nä det funkade inte så bra. Bäst för redan studiemotivierade. Och pyttesmå barn som bär runt på dyra datorer...vore jag buse skulle jag ta från dem, enklast så. Men när kritiken kommer så är det lärarnas fel som inte lyckats ändra sin pedagogik kring detta makalösa verktyg. Som inte varit så bländande geniala att eleverna avstått från att "kolla facebook" under lektionerna.
Kejsarens nya kläder!
Det finns inga varken genvägar eller kungsvägar till kunskap. Det är tråkigt ibland, roligt ibland, lätt emellanåt, svårt andra gånger. Datorer är bra men det löser inte vårt skolproblem. För det krävs attitydförändring.
(Du träffade visst en öm punkt!😊)

fale artut sa...

Bästa Cecilia! Tack för din tid! Dessvärre är unga hjärnor otroligt snabba med att klura ut hur datorer fungerar, och mobiler. Man har liksom annat i hjärnkontoret som hellre får ta plats, känns det som. All eloge till lärare, de behövs, och behöver mycket mera stöd. Tycker jag!