måndag 26 november 2012

Vad är en blogg utan bilder?????

Platt ingenting, och det kommer från mig som egentligen kan fylla massor av utrymme med ORD och BOKSTÄVER! Tack Mia, för hjälpen! Det visade sig att jag inte hade något Picasa-album, jag fick göra ett, så fungerar det. Och nu kan jag sortera bilder också! Under tiden har det blivit lite luvor, och vättar till dem!
Vi har även plockat bort en del träd här och var, och på ett av dem växte det en liten svamp! Höstens sista! Men är det inte ovanligt med en svamp på ett träd? En del har blivit kluvet och ligger på tork inför nästa vinter. Vi har mycket lite snö, och har inte haft så kallt. Igår var det den kallaste dagen hittills, med -10.
Då kan det vara så här BLÅTT och vackert! Helt magiskt! Otroligt halt har vi dock haft, med många bilolyckor. Många skyltar är helt i ordning och jag hoppas att ingen har blivit allvarligt skadad. Det får man ju sällan veta. Jag har roat mig med att spinna ull från Shropshirefår och Sveafår. Sveafår är en korsning, som innehåller en köttras, vanligen Texel, lugn och "köttrik", och Finull, som får många lamm. (Det kan vara lite olikaraser förstås) Den tacka som burit ullen hade väldigt mycket Texel i sig så det blev lite Svintoull, men den är bra som stoppning, och nålfiltning. Garnet jag spann blev Sproing-garn, alltså om man tänker sig att man väver rutor på ram av det, så blir väven mycket mindre när den tas lös. Shropshireullen var mjukare, men var relativt kort, och ganska så grov, kan användas på ungefär samma sätt, och till sockar. MEN, det mest intressanta är, att det händer inget när man kardar och spinner, eller stickar, med sådan ull.  Hur menar hon nu, undrar ni kanske. JO, för när man jobbar med Värmlänningarnas ull, eller bär den i plagg, så blir man VARM! Värmlänningar har den i särklass fetaste ullen, och de har också dubbla lager ull, underull, och täckhår. Den är i princip vindtät. De är Absolut anpassade för klimatet! En väldig skillnad. Och det vill jag bara att ni skall veta, att HÄNDERNA, det är fantastiska redskap!
Tillägg: Vad man kan konstatera är att de som har får för kött inte satsar på ullen, och väljer djur därefter. Det finns många Sveafår som har finfin ull, och möjligheter finns att få båda delarna om man är intresserad!

4 kommentarer:

metamorphosis sa...

Det där med den varma värmlandsullen kan jag absolut hålla med om! Det känns bara av att hålla i den att tröjan jag stickar på kommer att bli rejält värmande - precis som jag vill ha den! <3

MarieE sa...

Så bra att du fick ordning på bilderna. Som vanligt skriver kul och informativt. Mysig tomte med sin fina luva!! Får mig att tänka på förra årets berättelse....
Ha det gott!

AnJa sa...

Läcker tomte! Idag finns det ett mm tjockt lager vitt ute. Men det lär väl tina bort igen för temperaturen är på nollan. Är så less på lera och regn nu! Vill ha vinter!

Mia sa...

:)