lördag 15 december 2012

Julstäda = Blanda ull

 I en av Mammas gamla fryskorgar har jag en skvätt färgade lockar av fårens ull. Men då jag har färgat på beige, grå och brun ull är tonerna ganska dova, och mängderna inte så stora. Jag kardar in lite annan handfärgad ull från lagret, BFL till exempel, för att göra större mängd med luftiga flor. Som dock innehåller värmlandsull, vilket är viktigt just nu. Dessutom så julstädar jag faktiskt, för jag behöver korgen att ha tvättad ull i, så att jag kan julpynta! Först ut var brun ull färgad med orange. Jag kardar in färger som är ljusare, och klarare än Värmlandsullen.
 Först såg floret ut så här, bara Värmlandsull, den ljusare fick vara åt ena hållet, den mörkare åt det andra. Kardat på kardmaskin. Så har jag gjort med alla färgerna, först bara Värmlandsull, och så delar man floren och blandar med önskade fibrer, och kör dem en gång till. Fortsätter så tills man är nöjd. Jag kardar inte mer än tre gånger, jag vill inte karda sönder fibrerna, eller ullen. Men det är ju upp till var och en och vad för ull man har. Det färdiga Oranga floret syns längst ned i inlägget!
 Många nyanser fanns det, jag har tesat och sorterat för att få så många nyanser som möjligt. Lila, gröna, blå, några har mohair och Wenlseydale i, och då städar jag lite i fiberlagret också, såna här små duttar som blivit över.

2 Rödlila flor, som redan är spunnet, det blev ca. 50 gram tvåtrådigt garn.
1 gammelrosa som har fått mera liv i färgen. Nu har jag en ansenlig hög med gröna toner kvar, det blir kul att städa med!

2 kommentarer:

Mia sa...

Jag har så svårt att bestämma mig, vad jag önskar, en kardemaskin eller spinnrock... Dina kardeflor ser som vanligt fantastiska ut, färgval är du god på. Skulle så gärna setat brevid och sett hur du blandar och håller på. En kardemaskin, hm.. kan man stoppa ner lite halvfiltade tussar i den också eller måste dom vara spänstiga, mjuka och perfekta? elektrisk eller handvevad?

fale artut sa...

Handvevad kardmaskin! Inte tovad ull, det förstör "piggarna" och det vill man ju inte. Ibland kan man hitta begagnade på Blocket, Tradera, småannonser i tidningar, eller så.