söndag 24 februari 2013

Men vad har jag gjort?????

 Jag  är till naturen ganska ordentlig, fast ingen pedant. Jag tycker att det är väldigt bra att skriva på de bruna papperssäckarna från vilken tacka ullen kommer. Mellan varje fäll lägger jag tidningspapper, i väntan på sortering. Baggull läggs alltid för sig. I går stod jag och sorterade den näst sista säcken, och en fäll var kvar på botten. Jag slängde ett getöga på siffrorna längst ned, och tolkade det som en mörkt svart/grå tacka, med slutsiffra 13. Det är alltså den märkliga noteringen längst ned på påsen jag talar om. När jag fick upp den fällen så stämde ingenting. Det var en sån vacker ull, mörkt grå, mot brunt, och den enda jag har sett som ser ut så. Tacka med slutsiffra 13? Den tackan bor inte hos oss längre, så hennes ull finns inte här, och dessutom var det lammull.
På med glasögonen och upp med påsen i ljuset! Jag MÅSTE veta vems ull det är!!
Ohhh, hur har jag nu tänkt?????? Först förstod jag inte alls vad det stod. Men det skall föreställa LAMM. Med en korv efter. Som betyder????? Lamm, det kan ju i princip vara vem som helst.Om jag har tur, så är detta den enda jag har missat så totalt, och då kan jag använda uteslutningsmetoden. Men nog skulle man, alltså jag, ha pris i dumhet i bland!! Ullen är tvättad, och den är bland det vackraste jag har sett i ullväg!
Det är roligt att spinna tott! Men jag är inte alls så duktig som Mästerspinnerskan från Gotland. Garnet jag spann framför teven för att inte somna tog slut i fredags. Om man tittar noga kan man se att det är riktigt lurvigt högst upp. Det är kortare och lockigare ull. Längre ull är svårt att spinna så att lockarna kommer fram. Jag måste öva mera, och kanske fråga om lite tips och råd. När man har ull med solblekta toppar och ull som variera i färg blir det mycket fina effekter på garnet. Om man lär sig mycket om ull och att spinna så kan man nog göra små underverk! Det här är bara en enkel sjal för jag tycker att det passar fint till handspunnet garn i en  massa naturliga färger. Nu har jag gjort en snutt garn till, först har jag spunnit med kardad ull, ett jämnare garn, och så fyllde jag på med tottspunnet. Det är garnet på spinnrocken för något inlägg sedan. Det skall bara nystas så kan jag fortsätta.
Ja visst ja, hittills har vi fått 7 vackra lamm idag!

5 kommentarer:

metamorphosis sa...

Å hej och hå! Vilken tillökning ni har dessa tider! Hoppas allt går bra för damerna och att de klarar det mesta på egen hand!

metamorphosis sa...

Hoppas du löser mysteriet med den mystiska ullen också!

Cecilia sa...

Lustigt detdär med saker som man så självklart antecknar, bombsäker på vad det betyder och bara en vecka senare kan det vara helt borta!
7 lamm! Åh, sådan rikedom!

Brit sa...

Nydelige farger på lammeulla i sekken. Det du har strikket, ser også riktig lekkert ut. Jeg liker fargeovergangene veldig godt. Selv har jeg ikke spunnet av uvasket ull, men kanskje jeg må prøve det? En gammel gårdkone jeg snakket med for noen år siden, fortalte at de alltid spant ulla uvasket. Ha en fin dag!

fale artut sa...

Mathilde´s rokk: Värmlandsullen är väldigt fet, och fettet gör den lite jobbig att spinna otvättad, dessutom blir redskapen, och händerna, väldigt feta. Det är bara att känna på sin ull och sedan bestämma vad man vill göra. Prova går alltid! Jag tvättar ullen i enbart vatten och då finns fortfarande lite fett kvar, liten påverkan på ullen och inga kemikalier. Jag tvättar garnet efter spinning. Färgerna på ullen är fantastiska! Man blir lika glad varje gång.