onsdag 31 juli 2013

Båt-Stickning - med EXTRA allt

 En kväll stod en vän från södra delarna av Sverige på bron, helt apropå. För många år sedan stickade jag en sjal till henne, och den blev en ständig följeslagare. Nu undrade hon om jag möjligen kunde göra en till? Klart att jag kan. Det är Stick-EXTRA, och kräver lite omtanke och EXTRA allt så att det känns när hon har den på sig. En lite provstickning är på plats. Det skall vara mjukt. Handfärgad Alpacka i skogsfärger, skogen är trygghet för mig. Nu även för henne. Så behöver man lite färg, lite lyster, lite lyx. Handspunnet garn i mjuk ullblandning med lite silke och vackra färger.
 Den skall stickas på platser som är Extra. Båtstickning är perfekt, även om båten är förtöjd.
 De vackert blå stickorna har jag fått av dottern och hennes T, de har varit på ett ställe som är väldigt Extra. Ett mycket trevligt hus i en annan del av länet. Ett hus med själ!
Så här ser den ut nu. Det blir rätstickning, lite släta partier, några hålvarv, och ränder i slätstickat för att få fram färgerna på det handspunna. Om två veckor är hon hemma, och då skall sjalen vara klar! Stickor 5,5. Skall leta en rundsticka med rätt grovlek, nu blir det många maskor!

2 kommentarer:

AnJa sa...

Så fiiint!

Magganmagi sa...

Fint!
Fint skrivet och fint spunnet, färgat och stickat:-)