söndag 29 december 2013

Snöbollar

Det är glashalt i Jämtland. Nästan all snö är borta. Det är med största tvekan man går ut genom dörren för att göra något, oftast är det något måste, som att hämta ved eller ge fåren mat. Juliga promenader är ingen hit, det är på egen risk man går på hal is, alltid spänd på det värsta. Men inga brutna ben än så länge. En kväll var det plötsligt vitt där ute på gården, och fullt av snöbollar, som ingen av oss gjort. Det såg så knepigt ut att jag fotade i mörkret.
Morgonen efter hade det töat igen, och var halare än någonsin.
Vädret är verkligen knepigt, och naturen mäktig.
Gott Nytt År, om vi inte ses innan dess!

2 kommentarer:

AnJa sa...

Ja vädret är verkligen ur led i vinter. Snart måste vi klippa gräsmattan. De där snöbollarna var jag med om häruppe för många år sedan. Det ser helfestligt ut! Som om någon i smyg varit ute och rullat dem i olika storlekar. Hade jag inte varit krasslig fortfarande skulle jag dragit med mig Gubben upp till fjällen i nyår. Gränssjö har 90 cm snö. Det du! Gott nytt år!

Cecilia sa...

idag, när solen lyser, ser det ut som tidig mars här i Göteborg. Jag är inte så förtjust i snö, men detta har blivit för trist. Kan inte heller låta bli att fundera på om det är skapat av oss själva?
Om vi inte ses; Tack detsamma! :-)