tisdag 18 februari 2014

Olympisk kaka

Jag får inte in några bilder men en liten text skall väl gå bra.
Olympiskt fika för att fira alla framgångar är ju helt perfekt i tider som dessa,
Jag gjorde Hills kaka, en mjuk kaka med hasselnötet, enligt recept från Båtbyggarhustrun, länk till höger.
Om man vispar lite grädde och tar färska bär till, direkt från frysen, så har man en himmelsk skapelse att njuta av.
Det är lite tröst efter de saknade fåren, annan tröst är att karda sig lite ull och spinna.
En härva sjalgarn hänger på tork med ulliga rullar från min Blending Board och förstås lite Värmlandsull.
Fler som har problem med bilder eller är det rester från mitt äventyr med Jordbruksverket?

2 kommentarer:

fale artut sa...

Tack för ditt svar.
För korta steg, fungerar så här.
Trappan är högre än vanligt, takhöjd 270 cm.
I början, från båda ändar, är stegen i trappan så stora att man lätt får ned foten, hur man än går. Varje steg har en liten nos som sticker ut, kanske tre cm.
I mitten av trappan är stegen rakare, men väldigt korta, kanske 12 cm att sätta foten på, men då måste man också ta med i beräkningen att nosen sticker ut så att man kommer en bit ut på steget under. Man får alltså sätta fötterna på sniskan, metallisten är otroligt hal, och mattan av linoleum är mycket fläckig, men hel, så en lite tvätt kan bli bra. Jag funderar helt löst om man skall göra om några steg. byta listen av metall, för den är mycket hal och otäck, om än slitstark. Först tänkte vi dra om trappan, men det tar för mycket plats, och den har så fint svängt räcke som jag vill ha kvar. "Korta steg" är ju detsamma som djupet. Tack för råd!

MrsUniversum sa...

Okej, din trappa är svängd förstår jag nu.

I senaste numret av Gård & Torp nr 1/2014 finns på sidan 80 en fråga om en rak och brant trappa. Där ges några olika lösningar för att öka bekvämlighet och säkerhet.