söndag 26 april 2015

Islossning och nässlor

 När vi är nära fjällen lite nu och då kan man på uppleva fantastiska ting. Solen värmde skönt och det frasade i isen. Här ligger solen på och värmer upp mot land. När vi kom till den lilla sjön var isen landlös, men ändå, mycket is kvar. Solen sken vidare och isen smälte och försvann i tomma intet, iskanten drog sig längre och längre ut från land.
 Som att se på film, så klart med en stickning i knäet. Sockgarn av ull och nässlor, naturmaterial passar ju mig perfekt. Nu satt jag till en början ute, men så blåste det upp och drog lite kallt.
 Som ett trolleri försvann isen, och sjöfåglarna kom!
På vissa ställen har isen blåst upp på land. Det är inte lika trevligt när det blåser hårt, men garn med ull och nässlor ger ro i sinnet. Onion Nettle Sock Yarn är namnet, mycket trevligt att sticka med. Passar bra att dryga ut restgarnerna med också!

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Så fint att få se det hända, isen som drar sig undan och så hittar fåglarna dit!
Jag stickade i det är garnet och det var glansigt och fint men känsligare för tvätt än ren ull.

fale artut sa...

Tack, det är något jag undrar över. Hur tvättade du garnet?

Cecilia sa...

Nässelgarnssockarna...jag tvättar allt ulligt i svalt vatten med lite y3, ofta för hand, ibland i maskinen. Jag tror inte det var en enskild tvätt utan de blev liksom tråkiga i ytan fortare än de andra sockorna.

fale artut sa...

Tack för svar! Jag skall ha koll på det.