lördag 1 april 2017

Spara vatten, ull i odling och Bokashi

Om man har en liten stuga, med bara "sommarvatten", då är man rädd om vattnet.
Om man sköljer disken i balja vattnas blommorna ute med det. Besticken läggs i en kastrull med lite vatten för att kunna diskas lätt, och inte smutsa ner själva diskvattnet. Så tar man lite av diskvattnet för att få bort det värsta ur kastrullen, och det hälls ut i slasken. Det finns många knep!
Kontentan av detta är att jag gillar att "återbruka" även vatten. Vatten är lyx, en bristvara snart, som det faktiskt slösas med.
 Nu hör man varje vecka att grundvattennivåerna är låga, och att det är dags att fundera mera på vattenförbrukningen.
För ett tag sedan skrev jag på bloggen att jag hade funderat och skrivit så bra jag någonsin kan, och innehållet rörde just vatten. Mer än så kan jag inte säga för ögonblicket.
Men vatten, det är viktigt!
Jag har groddat lite, det är inte svårt, och gott blir det. Man skall skölja frön och groddar två gånger om dagen, och vattnet det silar jag av i en vackert gul kanna av äkta plast. Så vattnar jag blommor med det.
Japp.
I Bokashin har vi fått våra första centilitrar med vätska, och det är koncentrerad näring, och skall blandas en på tusen, enligt uppgift. En flaska med växtnäring, Bio Bact, kostar väl ca140 kronor ungefär. Den första hinken är redan full, och står på efterjäsning eller vad det heter. I växthuset har jag samlat använd jord och skall varva det med innehållet i hinkarna, och ha en jordfabrik.
Så kan man också hälla innehållet i sin kompost och få mera sprutt på den, och mera jord.
Än så länge tycker jag att det är väldigt lyckat med Bokashi, men vi får väl se. Vi har beställt en hink till då den första blev full så fort, så tre hinkar blir det totalt. Det är inte säkert att de är i full drift jämt, men jag gillar möjligheter!
Vi har tagit reda på åtta säckar med klippt ull, fet och full av mineraler, lite foderrester, någon klutt, och annat matnyttigt. Detta lägger jag i botten på odlingslådorna, och så varvar jag jord, kompost och ull. Det blir fint för växterna att frodas i, och det blir så småningom jord av alltihopa. Ull i botten gör att näringen stannar bättre, och jag brukar ha tidningar eller kartong längst ner mot marken, så kommer inte ogräset upp, Om man vill flytta sin låda så är det också en fördel för det blir ett "stopp" i botten, så att det är lätt att känna med grep och spade vad som är vad.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag spara listigt på vattnet i stugan, allra mest för att inte fylla avloppstanken onödigt fort. Blev orimligt störd av makens tvätt av glasögon med kranen på. :-)
Jag planerar en en tratt och en slang utanför köksfönstret så kan hyfsat vatten få rinna direkt ut i köksträdgården eller på ängen.
Ull i lådorna blir ju perfekt, kanske isolerar lite mot kyla också. Jag kör saker från stan som jag vill ha i komposten, gamla vissnade blad och döda krukväxter och sånt
Och nu måsta jag läsa på ordentligt om Bokashi, det finns så mycket bra vi kan göra istället för dumt.

KataM sa...

Jag försöker också tänka mig för med vattnet, även om jag har kommunalt. När till och med en stor sjö som Vättern har ett betänkligt lågt vattenstånd, börjar man förstå allvaret.

Vilken bra ide att använda ull i odlingslådorna.

AnJa sa...

Ja oj så bortskämda vi är med vatten. Det är hög tid för skärpning. Diskar aldrig med rinnande vatten och är noga med när jag duschar men längre har jag inte kommit ännu. Läser om bokashi överallt men det övergår mitt amatörodlandeförstånd :-)