tisdag 18 juli 2017

I väntans tider

 Vi skall inte ha barn, och inte några fler barnbarn heller, så vitt vi vet. Men vi skulle isolera en gavel och sätta på panel, som är färdigmålad och ligger i vägen i ladugården. Man behöver en veckas uppehåll. Vi har väntat sedan april, men än har det inte hänt något.  Det skall vara fyra - fem arbetsdagar, för vi skall få hjälp med panelen. Vi roar oss med annat så länge. Hönsen har fått en stolpe i hönsgården, med sittpinnar på. Den är förankrad med betong och för att de inte skall halka har vi lagt mosaik med småstenar, väldigt ojämnt, så roligt! Färgen fanns på lagret, lasyr i nyansen kastanjebrunt. Matchar ju perfekt, eller hur?
 I bakgrunden ser man deras fina komposthög som de krafsar runt i. Där finns det växter av olika slag, kompost och bär. Det ser väldigt lustigt ut när höns äter maskar som vi äter spagetti......... Färskt protein! Grus, jord och torvor finns också. Över sin sandlåda som vi tänkte att de skulle bada i är det ett litet hus av tre svarta väggar och en kastanjebrunt tak. Där inne finns en fin brännässla som de äter av varje dag. Badar vet jag inte om de gör, mer än i spån inne i hönshuset, men de går sin lov där inne varje dag.
Sittpinnarna är av en bit virke från lagret som mannen har fasat till, och en kommer från den gamla snickarbänken som har blivit andra saker. Det blåser, och regnar, och så skiner solen så man tror att det är KANON, men då kommer det en skur som inte liknar någonting. Mina skor blev dyngsura när jag satte dem ute där det inte brukar regna. Tur att man tål vatten.
I övrigt har jag tvättat tyg efter att ha zigzagat desamma, hittat fler strumpskaft och restgarner att sticka fötter med, umgåtts med familj och använt massor av potatis innan den blir förstörd, rensat ogräs i massor, kupat potatis, satt upp pinnar till ärtorna, knipsat och pysslat med tomaterna, ätit några mogna tomater, och tvättat eftersom kycklingarna läcker när de sitter på min rygg.
Potatis är praktiskt. Man kan laga mat och frysa in, det är fint att hitta en dag när man inte vill laga mat av  någon anledning. Gratäng, potatisbullar, varianter på kroppkakor och pannkaka med potatis och fläsk. Hönsgröt finns också i frysen. Dagen till ära har vi städat i hönshuset och plockat bort dörrarna för det lilla utrymmet under sittpinnarna. Alla höns går nu tillsammans.

2 kommentarer:

AnJa sa...

Om jag vore ett djur skulle jag vilja bo hos fina Fale. Bättre kan ingen ha än den som tas om hand av dig!

fale artut sa...

Jösses, så snällt skrivet!
Man vet inte om de håller med, ibland är det risk för tillplattning när de är överallt. När tuppen försöker gala är jag säker på att jag har trampat till någon.......