måndag 19 november 2018

Sista skörden och lapptäcke

 I lådan med kål har kålrabbin fortsatt att växa så tre småttingar skördades och hamnade i en gratäng. Resterande kålblast av broccoli och grönkål hamnade hos hönsen. Nu är det färdigskördat ute. I växthuset står det lite uppgrävd och omplanterad sallad fortfarande.
 Det var länge sedan jag sydde något med lappar! Men i lördags var det dags! En liten packe med hopsydda lappar fick bli lapptäcke, varje ruta består av 16 lappar.
 Mot kvällningen blev det kanter i turkos med vita lamm.
Baksida av rutig fleece. Finns numera i Härjedalen dit yngsta dottern har flyttat. Ett sätt att städa är att använda det som finns.......

3 kommentarer:

KataM sa...

Härligt att kunna skörda så sent! Själv har jag purjo kvar som jag borde ta in innan marken fryser.

Jag beundrar dem som har tålamod att sy lapptäcken, det är alldeles för pilligt för min smak.

AnJa sa...

Vilket fint lapptäcke! Tänk att överblivna små tygbitar kan bli något så vackert!

Cecilia sa...

Åh, ett sådant fint täcke du gjort!