onsdag 4 december 2019

Citrusfrukter och saxmarodör

Clementiner och Citrusfrukter är Underbart!
Dessutom hör de verkligen vintern till!
Men så svårt det är att köpa då de är så fulla med kemikalier!
Man blir ju rent mörkrädd!
Vi haffade en påse för ett tag sedan och när vi kom hem såg vi en vit lapp med FULTEXT på, lappen har jag sparat men hittar den inte i den allmänna förvirringen.
Det fanns i var fall två ämnen som man inte är så sugen på att ha i sin närhet. Man kan säga att de gör att clementinerna ser ut som de är nyplockade på utsidan, men när man skalar dem ser man att de har börjat torka och smakar urk. En onaturlig utveckling.
Vem gagnar det?
I vår matsvinns-minskande påse från lokal butik fanns några clementiner utan märkning. De pressade jag, tvättade händerna, och eldade upp skalen!
Vi vill inte ha dem i komposten/bokashin.
Nu fanns det ekologiska apelsiner och det köpte vi.
Men vad gör man med sin Frukt och Grönt-påse?
I vår påse fanns också tre kilo tomater, av dem blev det tomatsås som har förpassats till frysen efter lång kokning med lök, vitlök, torkade nypon, basilika och olivolja.
Dessutom fanns det päron som vi har ätit upp snart, och ekologiska äpplen från Spanien.
Äpplen ger vi ofta till hönsen, men dessa har jag tullat på för egen del också.
Äpplen passar bra till bakverk, att torka, i gröt och även i matlagning.
Av innehållet i påsen, som naturligtvis passade på att spricka så frukten for runt i snön på väg ner mot huset, var det ett halvt päron och en clementin som förpassades till spis och bokashi. En påse med citroner fanns det också, de pressades och saften står i glasflaska i kylskåpet, bra sätt att spara citroner så att de inte blir förstörda. Saften håller sig länge och den går också att frysa in.
En matsvinns-minskande påse innehöll bröd och det går att använda både till folk och höns.
I disken med sista datum-mat plockade vi köttfärs från Sverige och en bit rökt skinka från Sverige.
Klimatsmart, även om det blir en del plast att ta reda på. Plastbrickor och askar tar jag reda på och spar till vårens odlingar, då blir det lite klimatbidrag där.
När påsen sprack for det förutom citroner och tomaterna i påse, clementiner, äpplen och päron runt i snön, och då det är nedförsbacke for de längre än vi ville, och snö och kyla är inte så lyckat för frukt och grönt. Alltså måste man rappa sig och hitta en påse! In i ladugården och fram med en rutig påse som är bra till allt, fort, fort ner med grönskan och fort, fort in.
När jag sorterad innehållet senare kunde jag inte begripa vad det var för smul och skräp på dem, grovt mjöligt och ljus i färgen.
Ja, när jag tänkte efter, så kom jag på att det var sågspån, det har ju varit ved/eldtänne av spillvirke i den rutiga påsen förut!

Mindre klimatsmart var jag när jag skulle sy för ett tag sedan.
 Jag skulle bara klippa till sömsmånen lite och tyckte att det gick väldigt TRÖGT med min nästan 30 år gamla tygsax från Fiskars. I utmärkt skick, som ny!
 Man får ju TA I, tänkte jag. Och det gick jättedåligt.
Det var då själva den, tänkte jag, och  TOG I EN GÅNG TILL.
Ja, det gick ju inte bättre den andra gången, och dessutom lät det konstigt i saxen.
Kan ju bero på att det var en KNAPPNÅL i vägen.
Har beställt en ny från Bibbis Textil, och ett mönster som skall passa till tröjsömnad.

"Plåtsaxen" med hack i har mannen fått att klippa allt möjligt med, så den lever fortfarande!


Inga kommentarer: