torsdag 3 mars 2022

Neabel´s Ukrainian

Störböna från Ukraina, Neabel´s Urkainian, skall jag odla med omsorg i år. Svenskt utsäde, från NordFrö. Väl placerade pengar, tycker jag. Den får bli en symbol, som flaggspelet jag har satt upp, i blått och gult. Det är sytt av mannens skogsbyxor och dotterns signalgula jackhuva, jackan har mannen ärvt. Den är sydd till Sveriges nationaldag, men fungerar bra även nu. Man skulle vilja göra mer, även om man har möjlighet att skänka pengar, så känns det som man skulle vilja göra MER. 

NordFrö. De har många andra fröer också.

Så vackra påsar! I Ukraina odlar man i normala fall kolossalt mycket mat. Jag tänker att i tider av klimatkris så behöver vi verkligen värna om dessa möjligheter. Vårda dem, stötta dem som kan bidra till vår överlevnad och mättnad. 
Som det är nu, med stigande priser, och liten tillgång, på både utsäde och konstgödsel/handelsgödsel, har många bönder fått köpa mindre, helt avstå, eller fått tag på mindre, eller inget, av det som de normalt skulle behövt. Det kommer att påverka oss, under lång tid. Så, jag skall försöka klura ut hur och vad jag skall odla för att få så mycket mat som möjligt. Sånt som går att spara, torka, eller frysa, eller lagra i jordkällaren. Med så lite extra energi som möjligt. I växthuset har jag använt extra ljus på hösten under två säsonger, en ledbelysning inne vid väggen. Det ger mer och är värt lite extra. Nu har jag satt purjolök, annan lök, chili, paprika, rotselleri, bomull, en sorts tomat som skall stå inne i fönstret hela säsongen, och Törnrosas kjortel!

 

Inga kommentarer: