fredag 5 maj 2023

Mera färg åt folket, sy egna trosor

Varp i cottolin, sprakande o bejakande! Härligt att frossa i färg! 

Kan behövas, det var minus 6 grader i morse!

Trosträsk i systugan! Bra sätt att ta hand om tygrester från trikåsömnad! 

Mönster från LG sömnad, resår från Bibbis textil, tyg från Elvelyckan och Nordisk Textil

B. Wear och Erikas syskrin har mönster och resår, Fagert också, med flera.

På "Christinas sytips" finns filmer och tips på hur man gör, och man kan göra egna mönster om man har några man gillar!

Skönt att ha det man trivs i och kan göra själv!
 

2 kommentarer:

Anja sa...

Den varpen sprakar verkligen av vår! Men vilken bra idé att sy egna trosor! Att jag inte tänkt på det. Hittar aldrig några som passar min kropp utan det är antingen det ena eller det andra problemet. Men... är det svårt? Kram från mig!

fale artut sa...

Nej, det är inte svårt
Det lättaste är att sy med vikresår, men det är inte svårt med annan resår heller, man kan ta vanlig gammaldags resår sy på med zig-zag vika in och sy igen. Man får vara noga och klippa så att kanterna blir jämna, och man kan testsy en del så man får in tekniken.
Det finns en FB grupp som kallas Syttoprytt tror jag, där får man bra tips och även mönster, jag har använt LG sömnad. Perfekt att använda rester i trikå. Bibbis textil och också tips på sömnad av resår, och där kan man köpa resår. Det finns en hel del på nätet!