tisdag 23 augusti 2016

Regntunga skyar och nyspunnet

 Regntunga, blyfärgade moln, som innehåller gigantiska mängder vatten. Det är ju bra på sätt och vis, för i denna lilla fjällsjö är det så otroligt lite vatten i år. På natten vräkte regnet ner så vi vaknade flera gånger. Dagen efter var det städning i området med sommarstugor, det rök när man andades ut, och varm blev man i den höga luftfuktigheten.
När man lyssnar på OS och final i damernas fotboll, vilka Bragdkvinnor!, så är det inte fel att spinna för att hålla nerverna i styr. Den i blått är fin merinoull från Manos del Uruguay, spunnen på Ashford Elisabeth 2, och det andra är ull,silke och kidmohair från Willow Fairy Wool, spunnen på min Lendrum. Jag samlar spolar med entrådigt och får se vad det vill bli senare.
En liten herre på 2,5 år gillar också att spinna...... Det kan bli något Stort av denna lilla Hjärtevärmare!
Nu går det inte att slå in ett enda inslag till!  Nedklippt, men inte städad, usch så mycket ludd det blir....! Den Svenska Ärtan från egen odling ligger i frysen och blev förvälld mitt i natten, tillsammans med en massa grönkål. Den förvälldes på vedspisen, och den snälla mannen ställer alltid upp, så det gick som en dans. Små fina paket blev det efter avkylning i den svala nattluften. Paketen lades i lådor så att de är samlade så jag hittar igen dem vid behov. Även stjälkarna på grönkålen förvälldes, lite längre tid dock, och de som inte provsmakades fick bli paket. Kokta stjälkar är supergott med en klick smör som man strör örtsalt på. Alla bönorna som skördades igår åt vi dock upp till förrätt, det är så himla lyxigt att plocka in egen mat. När jag rantat runt och skördat allt för dagen drog åskan igång, och det var tur att vi hunnit kratta till vägen igen, för normala regn verkar inte vara modellen för året. Skyfall är snarare regel än undantag. 

5 kommentarer:

MrsUniversum sa...

Så behagligt ett liv kan vara! Jag njuter bara av att läsa om det :-)

fale artut sa...

Tack för det! Lite njutning förlänger Livet!

Cecilia sa...

Du får till och med regnet att låta trevligt!
Egen mat, det är ju guld när vi blir så bortkollrade hela tiden. När jag får mer tid (=mindre arbete för pe ngar) då kan jag odla mer!

Cecilia sa...

Du får till och med regnet att låta trevligt!
Egen mat, det är ju guld när vi blir så bortkollrade hela tiden. När jag får mer tid (=mindre arbete för pe ngar) då kan jag odla mer!

AnJa sa...

Ett par hällregn här idag åxå, omväxlat med sol och jättevarmt. Jag tar hellre upp lök, morötter och rödbetor nu varje dag och köper i vinter än att spara på det goda. Det känns så lyxigt. Snålvattnet rinner både över dina spunna garner och över dina odlingar!