fredag 23 september 2016

Fotografera i Färg eller Svart/vitt


 Tidig grå morgon i Jämtland. Nere vid vattnet speglar sig de grå molnen och en liten strimma av färg är synlig längst bort i horisonten

Om man tar foto i svart/vitt blir skillnaden inte så stor! Det var inte alls meningen, det var ett resultat av kvällen innan när jag skulle ställa in kameran i mörkret!

Här i Jämtland kan man leva i Lyx!

I Alsen i Västra Jämtland finns KG Rökare, och han använder bara lokalt producerade råvaror. Dessutom använder han inga tillsatser. Det är koncentrerad mat, med lång eftersmak. Lufttorkat kött av olika slag, dito korvar, Amerikafläsk till kolbullarna och lufttorkat sidfläsk som är mums att ha som tilltugg/extra på pizza eller gratäng, eller som smakförstärkare, fast naturlig. Han har priser i SM i mathantverk för en del av sina produkter. Älg-chips är smaskens och praktisk att ta med sig överallt.
Innan jag fotade gjorde vi ett besök hos honom och hade med oss en fin laddning hem, så att vi klarar vintern....
500 kilo potatis har vi, så det behövs inte så mycket kött! Med de tunna skivorna är det drygt och hög kvalitet.
Idag har det blivit tre burkar med nyponmarmelad, en rejäl laddning med grönsakspytt och så två ,( 2 !!!! ) beställningar med höstlökar, så att vi har något att längta till!!

4 kommentarer:

KataM sa...

Åh, den där maten låter ju alldeles, alldeles underbar!

Cecilia sa...

Jag kan sakna det svartvita. Dagstudningar skulle inte behöva tryckas i färg. Familjefoton i svartvitt fäster uppmärksamheten på andra saker än färgfoton gör och naturbilder likaså.
Skönt att det finns tillverkare av riktig mat!

fale artut sa...

Jag håller faktiskt med! Då får jag ta några svartvita foton, nu när jag kom på hur man gör!

AnJa sa...

Absolut att svartvita foton håller i längden! Många fotografer har ju ofta studiofoton i svartvitt. Jag förstår att ni handlar hos honom. Det är så himla härligt att veta vad man äter! Vi har allvarliga funderingar på att ha grisar inför nästa jul. Och gärna lite höns...