onsdag 14 september 2016

Från Ull till Garn, Dala-Päls-får och andra Allmogefår

Från Solängel fick jag ett kardat flor, och otvättad ull från förra höstens klippning. I "Brunnshuset" dukade jag upp till kardnings-fest. 
 Här ligger den nytvättade ullen, tvättad i vatten som håller ca 42 grader, inget annat. Centrifugerad med ull-programmet, i tvättpåse. Torkar fort på en gammal handduk som fått ett lapptäcke och fungerar som duschmatta. Återbruk! Ullen var lätt att karda!
 En kopp kaffe i "brygghuset" med nyputsade fönster, mellan floren.
Hittade lite färgad ull från Värmlands-fåren också.
Tesade, alltså delade, ullen. som blev stora moln före kardning.
En full korg med kardflor, att spinna.........


 Dala-Päls-fårens ull är lätt att spinna, och inte lika fet som Värmlandsfårens ull. Jag  spann lätt och relativt snabbt två trådar som tvinnades till en go härva att värma sig med under hösten. Tack Solängel!

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh, så sugen jag blev nu, att greja med min ull!
Måste berätta att jag fick sms från dottern som ville ha ull låna kardor! Flickvännen kan tydligen tova, så nu skulle de göra det, glad blev jag!

AnJa sa...

Så härligt ditt Brunnshus verkar vara! Och så roligt att få läsa lite ullrapporter från dig. Som på den gamla goda tiden :-). Fast tiden är troligen lika god nu! Ha en fin helg!