tisdag 28 maj 2019

Rosenböna, eget frö och sådd av kålrötter.

 Förra sommaren var het och torr, bönorna klarade sig faktiskt rätt bra ändå. De första baljorna på Rosenbönan fick vara kvar, för utsäde. Visst är de vackra? Jag har satt dem inne under växtbelysning, och alla har kommit upp! Mersmak på det! Hög Rosenböna i rött, de går jättebra att äta innan de blir för stora. Kokas lätt först. Vanligt i England.
 Gamla sorters kålrötter tänkte vi prova i år, och jag har försått dem också, och planterar ut dem runt midsommar har jag tänkt, för det har jag läst i Agneta Magnussons bok; Gråärter, rovor- och den älskade kålroten. Frö från NordGen och Agneta Magnusson. Mycket trevlig bok. Jämtländsk gråärt skall jag sätta precis idag, och det blir spännande.
Majrovorna var till stor glädje förra sommaren, de höll sig fina länge och jag gallrade dem eftersom. En helt vit sort klarade sig sämre, den blev ful och fick putsas mycket. Provar lite fler sorter i år. De går att frysa i kuber efter förvällning. Bra som råkost men även i frittata och grytor mm.
Sådana här förpackningar har vi fått med frukt- och gröntpåsarna. De är jättebra att dra upp plantor i! Papper i botten så att inte jorden rinner igenom. Återbruk! Går att använda flera gånger.

2 kommentarer:

KataM sa...

Jag håller också på med sådd. Idag har jag petat ner "Mor Kristins kokböna" som jag fick av dig i fjol. Men jag får förodla dem inne och vänta med att sätta ut dem tills de har fått lite storlek, för annars har de ingen chans mot sniglarna. De älskar bönor, men bryr sig inte så mycket om ärtor, har jag märkt.

AnJa sa...

Du odlar många spännande sorter! Ska bli kul att se resultatet.